ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
אליאס סיילס - עו"ד
058-4455554

תד 9050-09 מדינת ישראל נ' עמי כלפון

Skip Navigation Links

תד 9050-09 מדינת ישראל נ' עמי כלפון

בפני: כב' השופטת רבקה בן יששכר שורץ

כנגד הנאשם הוגש כתב אישום שמייחס לו, בין השאר, עבירה של גרימת מוות ברשלנות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה. בכתב האישום יוחסה לנאשם אחריות לגרימת תאונת דרכים, שגרמה למות אדם. התאונה אירעה כשהנאשם נעמד, בשול הימני של הכביש, על מנת לטפל במטען (ציוד קירור) שהוביל על עגלה, רתומה לרכבו. משאית אשר נסעה בנתיב הימני פגעה עם חזיתה בחלק האחורי שמאלי של העגלה. כתוצאה מן התאונה נהרג המנוח, שנסע עם הנאשם ואשר עלה על העגלה כדי לטפל במטען. התביעה סבורה, כי הנאשם התרשל בכך שלא קשר את המטען שהיה על העגלה כראוי וכי משנדרש לחזקו תוך כדי הנסיעה היה עליו לעצור במקום אחר ובטוח יותר מהמקום בו נעצר.
.
בית המשפט זיכה את הנאשם מעבירת גרימת מוות ברשלנות ופסק כלהלן:
מהראיות עולה, כי הנאשם אינו אחראי לתוצאה הטראגית של התאונה וכי החטאת רובץ לפתחו של נהג המשאית, אשר התרשל באופן נהיגתו, לא הבחין ברכב הנאשם מבעוד מועד אף שיכול היה לעשות כן ולא מנע התאונה. הנאשם אשם בנהיגה בחוסר זהירות ללא קשר לתוצאת התאונה. עמדת הבוחן שמתעלמת מהופעת החריץ והסימנים הלבנים בשוליים עוד לפני הופעת חריץ וסימנים דומים על נתיב הנסיעה, תמוהה. המדובר במחדל חקירה שלא ניתן להתעלם ממנו.
כשבית המשפט שוקל את אי מתן תשומת הלב המספקת של הבוחן לממצאים כה חשובים בזירה מתוך שכחה יש לכך השלכה גם על הערכת אמינות ודיוק נתונים אחרים שקבע לגביהם קיימת מחלוקת בין הצדדים. המסקנה המתבקשת מעדות הבוחן היא, כי נהג המשאית צריך היה ויכול היה להבחין בעגלה ולהימנע מגרימת התאונה.
בנסיבות העניין, אין להעדיף את גרסת התביעה דווקא על פני גרסת ההגנה הן לעניין מקום עמידתו המדויק של רכב הנאשם והעגלה והן לעניין נקודת האימפקט. גרסת ההגנה סבירה ונתמכת בראיות שנאספו על ידי התביעה.
הבוחן המשטרתי התרשל כשלא התייחס לסימנים בשוליים בדו"ח הבוחן ולא טרח גם לצלם אותם. אם היה עושה כן, יכול היה להשוות בין הסימנים בשוליים לאלו שעל פני הכביש וללמוד אם מקורם באותו חלק אם לאו. הנאשם הפר הוראת תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה שנועדה להבטיח את הנסיעה והמשתמשים בדרך.
המבחן לטיב חיזוקו של המטען, אינו חייב להתבצע בזמן השמטות המטען בפועל. המבחן הוא, האם המטען מחוזק, אם לאו, ולא אם נשמט בפועל במהלך נסיעה.
עדותו של הנאשם, כי עצר בשוליים על מנת לקשור את הדלת מחמת החשש שמא הדלת שנפתחה תיתלש, תעוף לכביש¬¬¬ ותגרום אסון מוכיחה בעליל, כי נוצר סיכון מאי קשירת המקררים מלכתחילה ועל כן ומאחר ועסקינן בעבירת קפידה אין ספק, כי הוראת התקנה הנ"ל הופרה.
בנסיבות העניין, התאונה לא נגרמה כתוצאה מאי קשירת הדלת, אלא בשל פגיעת המשאית בעגלה ובטנדר בעודם עומדים בשוליים למרות שדה הראייה שהיה לנהג המשאית. נהג המשאית היה צריך לנהוג בזהירות מרבית בכביש וחובת הזהירות שלו חלה גם כלפי נהגים ו/או משתמשים אחרים בדרך אפילו רשלנים הם. אף על פי כן הואיל והתאונה אירעה בקשר עם העבירה של אי קשירת המטען בענייננו חל הסייג ולא יחול הצו. לא הוכח שהנאשם התרשל בשל כך שהמנוח הקדים אותו והספיק לצאת מן הטנדר ולעלות על העגלה במטרה לקשור את דלת המקרר, שנפתחה.
הנאשם פעל כנהג מן היישוב, כשנעצר בשוליים לאחר ששמע רעש והבחין כי דלת אחד המקררים מתנדנדת. הנאשם חשב לתומו, כי זה הדבר הנכון לעשות על מנת שהמשך הנסיעה יהיה בטוח יותר למשתמשים בדרך.
היקף חובת הזהירות המוטלת על נהגים אינו מצומצם אך כלפי נהגים או משתמשים זהירים בדרך. על נהג מן היישוב להיות מודע למכשולים בדרך, תנאי הדרך ומגבלותיה.
על נהג מן היישוב לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה באדם, בעל חיים ו/או ברכב המצויים בדרכו. נהג מן הישוב צריך לצפות גם רשלנות מצד משתמשים אחרים בדרך. נהג מן היישוב חייב לנהוג במהירות המתאימה לתנאי הדרך, בשים לב לשדה הראייה שבכיוון נסיעתו.
על נהג מן הישוב לשמור מרחק בטחון מרכב שנוסע לפניו, מרחק שיאפשר לו לעצור בבטחה אם יידרש לכך עקב כשל בכביש גם אם המדובר בכביש בינעירוני.
התאונה ארעה בשל אופן נהיגתו הרשלני של נהג המשאית שלא הבחין בטנדר ובעגלה עומדים בשוליים מבעוד מועד, אף שניתן היה לעשות כן בהתחשב בשדה הראייה שעמד לרשותו.

הכרעת דין
א. מבוא

הנאשם זכאי מחמת הספק מהעבירה של גרימת מוות ברשלנות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה שיוחסה לו בכתב האישום.

הנאשם מורשע בנהיגה בחוסר זהירות לפי תקנה 21(ג) ובעבירה על תקנה 85(א)(4) לתקנות התעבורה ללא קשר לתוצאות התאונה.

1. כללי

א. לנאשם יוחסה אחריות לגרימת תאונת דרכים, שגרמה למות אדם. התאונה אירעה כשהנאשם נעמד, בשול הימני של הכביש, על מנת לטפל במטען (ציוד קירור) שהוביל על עגלה, רתומה לרכבו.
משאית אשר נסעה בנתיב הימני פגעה עם חזיתה בחלק האחורי שמאלי של העגלה. (להלן:"התאונה").
כתוצאה מן התאונה נהרג הבחור הצעיר (להלן: "המנוח"), שנסע עם הנאשם ואשר עלה על העגלה כדי לטפל במטען.

ב. לאחר ששמעתי את העדויות, התרשמתי מן העדים, עיינתי בראיות שבפניי ובחנתי את משקלן הראייתי הגעתי למסקנה, כי הנאשם אינו אחראי לתוצאה הטראגית של התאונה וכי החטאת רובץ לפתחו של נהג המשאית (להלן: "נהג המשאית" או עת/3), אשר התרשל באופן נהיגתו, לא הבחין ברכב הנאשם מבעוד מועד אף שיכול היה לעשות כן ולא מנע התאונה.

למרות האמור לעיל, מצאתי את הנאשם אשם בנהיגה בחוסר זהירות ללא קשר לתוצאת התאונה, כפי שיובהר בהכרעת הדין.

2. כתב האישום

בכתב האישום מייחסת התביעה לנאשם נהיגה רשלנית שגרמה למוות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה.

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם עצר רכבו בשולי כביש 40, כאשר העגלה שהייתה רתומה לרכב בולטת כ-60 ס"מ לכיוון נתיב הנסיעה הימני במטרה לקשור דלת אחד המקררים, שנפתחה במהלך הנסיעה.

פרטי הרשלנות המיוחסים לנאשם:

א. שהחנה את רכבו עם העגלה באופן שמפריע לתנועה.
ב. שלא קשר כנדרש את הציוד שהעמיד על העגלה.
ג. שלא נקט אמצעי זהירות ואפשר למנוח לעלות על העגלה כשהיא בולטת לכיוון הכביש.
ד. שלא נהג כפי שמצופה מנהג מן הישוב לנהוג בנסיבות העניין.

3. גרסת התביעה בתמצית

התביעה סבורה, כי הנאשם התרשל בכך שלא קשר את המטען שהיה על העגלה כראוי וכי משנדרש לחזקו תוך כדי הנסיעה היה עליו לעצור במקום אחר ובטוח יותר מהמקום בו נעצר.

לחלופין טוענת ב"כ התביעה, כי משנעצר הנאשם בשול הימני היה עליו להקפיד, כי עצירת הרכב והעגלה יהיו בתחום השול מבלי שתהא בליטה כלשהי לכיוון נתיב הנסיעה.

ב"כ התביעה גורסת, כי נהג המשאית המעורב, לא יכול היה להבחין מבעוד מועד ברכב הנאשם שעמד בשול ועל כן ובהתחשב בראיות שנאספו בזירה, לא הועמד לדין.
4. גרסת ההגנה בתמצית

ההגנה גורסת, כי הנאשם לא אחראי לתאונה ותוצאותיה. ההגנה סבורה, כי התביעה העמידה לדין את האדם הלא נכון, וכי נכון היה להעמיד לדין דווקא את נהג המשאית הפוגעת.

ההגנה טוענת, כי יש לאמץ את העמדה המקורית של הבוחן המשטרתי מר ארליך אשר חקר את התאונה, אסף הממצאים והמליץ להעמיד לדין את נהג המשאית.

ההגנה הסתייעה בחוות דעת מומחה, שהתייחסה לחריצים וסימנים לבנים בזירה, שעל בסיס חלק מהם בלבד הגיעה התביעה למסקנה מוטעית אליבא דגרסת ההגנה.
לחילופין, טענה ההגנה, כי גם אם יימצא דופי באופן נהיגתו של הנאשם חומר הראיות שבתיק מלמד על ניתוק הקשר הסיבתי המשפטי בין הרשלנות לבין תוצאת התאונה, נוכח הרשלנות הגבוהה הבלעדית של נהג המשאית, אשר יכול היה להבחין ברכב הנאשם עומד ויכול היה למנוע התאונה, גם אם כטענת התביעה, העגלה בלטה כ-0.6 מ' לכיוון נתיב הנסיעה.

ב. המחלוקת

המחלוקת העובדתית

1. מקום עמידת רכב הנאשם, האם רכב הנאשם והעגלה עמדו לכל רוחבם בחסות השוליים, כשארעה התאונה, או שמא הייתה חריגה לתחום נתיב הנסיעה.
2. מהו מקום האימפקט המדויק – מה טיבם של הסימנים והחריצים שנמצאים בזירת התאונה והונצחו בין היתר בקלטת – ת/1.
המחלוקת המשפטית

1. האם הנאשם התרשל בנהיגתו? אם כן במה?
2. האם הנאשם אחראי לתאונה ותוצאותיה?
3. האם יש קשר סיבתי בין אופן נהיגתו של הנאשם לתוצאות התאונה
או שמא נותק בשל אופן נהיגתו של נהג המשאית שאין חולק, כי פגע בעגלה שהייתה מחוברת לרכב הנאשם?

ג. הראיות שבתיק

מטעם התביעה העידו:
א. רס"ב ארליך יעקב הבוחן שריכז את הטיפול בתיק- עת/1.
ב. מר רמי לוי עד ראייה- עת/2.
ג. מר סולימאן נאסאסרה – נהג המשאית הפוגעת- עת/3.

מטעם התביעה הוגשו המסמכים הבאים:

א. קלטת שצולמה על ידי הבוחן ארליך יעקב, בה מתועדים הממצאים שמצא
בזירת התאונה (עת/1)- ת/1.
ב. הודעת נאשם מיום 14.9.06- ת/2.
ג. הודעת נאשם מיום 14.1.07- ת/3.
ד. דו"ח בוחן- ת/4.
ה. סקיצה של הבוחן- ת/5.
ו. נספח לסקיצה שמתייחס לפירוט נזקים- ת/6.
ז. חישוב מהירות שנערך על ידי הבוחן- ת/7.
ח. תרשים קנה מידה- ת/8.
ט. לוחות צילומים (17 לוחות סה"כ 46 צילומים)- ת/9א'-ת/9יז'.
י. דו"ח פעולה של סער עמנואל- ת/10.
יא. חוות דעת פענוח טכוגרף- ת/11.
יב. שרטוט שנערך בהנחיית הנהג סלימאן- ת/12.
יג. שרטוט שנערך על ידי הנהג רמי לוי- ת/13.
יד. הודעת נאשם מיום 18.9.06- ת/14.
טו. לוחות צילומים שצולמו על ידי רן רוזנר (5 לוחות צילומים 12 תמונות)-
ת/15א'-ת/15ד'.
טז. ציור שערך עה/3 בדיון מיום 28.4.11- ת/16.

מטעם ההגנה העידו:

א. יגאל אוחיון ראש מדור תאונות דרכים לשכת הבוחנים – עה/1.
ב. הנאשם – עה/2.
ג. מומחה- מר יעקב נצר- עה/3.

מטעם ההגנה הוגשו המסמכים הבאים:

א. הודעת עד הראייה (עת/2) מיום 14.9.06- נ/1.
ב. הודעת עד הראייה (עת/2 ) מיום 3.1.07- נ/2.
ג. הודעת נהג המשאית הפוגע (עת/3) שנגבתה ביום 17.9.06- נ/3.
ד. שרטוט של עת/3 לעניין מיקום מיכלית שנסעה לפניו בכביש- נ/4.
ה. מברק שנערך על ידי עת/1- נ/5.
ו. סיכום תיק – נ/6.
ז. חוות דעת מומחה- נ/7.

ד. עובדות הרלוונטיות להכרעה

יצוין כי, בחלק מהעובדות קיימת מחלוקת בין הצדדים אליהם יתייחס בית המשפט במסגרת הדיון בראיות במהלכו תיבחן בן היתר השאלה אם לפערים הללו יש השלכה להכרעה בתיק.

1. התאונה התרחשה ביום 14.9.06, ואילו כתב האישום הוגש בחלוף שנתיים וחמישה חודשים.

2. מקום האירוע – כביש 40, כיוון נסיעה מדרום לצפון.
מהירות נסיעה מותרת 90 קמ"ש.

3. הכביש חד סטרי דו מסלולי, כאשר בכיוון נסיעת המשאית של הנהג המעורב עקומה קלה שמאלה- (ת/4 סעיף 4).

רוחב שני הנתיבים לצפון – 7.5 מטר כאשר רוחב הנתיב הימני 3.8 מ' – (תרשים ת/8, ועדות הבוחן עת/1 עמ' 11).

רוחב שוליים -2.5 מטר שלאחריהם, מוצב מעקב בטיחות.
רוחב הפס הצהוב 0.25 מ' בלבד.

4. שדה ראייה לנהג המשאית המעורבת – 200 מ' לפנים (ת/4 סע' 4, ועדות עת/1 עמ' 11 לפרו', עמ' 12 שו' 9). אין מחלוקת לגבי נתון זה.

5. רוחב המשאית הפוגעת לפי גרסת הבוחן המשטרתי 2.8 מטר.
מומחה ההגנה סבור, שמדידת הבוחן שגויה, מכיוון שאין משאיות ברוחב הנטען על ידי התביעה וכי רוחב המשאית הינו 2.55 מטר. (עמ' 58 לפרו' שו' 17-18).

6. רוחב הטנדר של הנאשם על פי גרסת הבוחן המשטרתי 1.8 מטר. כאשר מומחה ההגנה מפנה לנתוני היצרן לפיו הרוחב הינו 1.7 מ' (עמ' 8 לחוות הדעת נ/7 ופרו' עמ' 58 שו' 12).

רוחב העגלה 2 מ' על פי מדידת הבוחן המשטרתי, בעוד שמומחה ההגנה סבור, כי גם במדידה זו טעה הבוחן, כי לא מייצרים עגלות ברוחב העולה על 1.7 מ' (עמ' 58 לפרו' שו' 8).

7. נהג המשאית נסע במהירות 88 קמ"ש בזמן האימפקט. מרחק העצירה לו היה זקוק במהירות זו הינו 93 מטר. (ת/7 חישוב הבוחן עת/1).

8. הנזק למשאית המעורבת – פינה ימנית קדמית מעיכה חזקה מלפנים לאחור, עד לגלגל, כאשר הגלגל נוטה ימינה; נזק בשמשה בפינה ימנית בגובה של 1.7 מ' מהקרקע- ניפוץ שמשה בצורת עכביש (תמונות ת/9ח', ת9/ט' ות/15א' – ת/15ד').

הנזק לרכב הנאשם – מעיכות בדופן ימין ושמאל, שמשה בחזית מנופצת עקב הלחץ בדפנות (תמונות ת/9י', ת/9יז') ונזק מאחור (תמונות ת/9 טז').

לעגלה נזק בפינה שמאלית אחורית, סימני צמיג, מעיכה/כיפוף וריצפת העגלה מעץ שבורה. (על פי הנזקים- ת/4, דו"ח בוחן סעיף 5, ת/6 ותמונות ת/9יב',
ת/9יג').

על מעקה הבטיחות נמצאו סימני צבע (ת/4 סעיף 7 ותמונה 36לת/9יד').

9. אין מחלוקת על הנזקים. מקררים שהיו על העגלה הועפו לכביש ולשוליים וניזוקו. (תמונות 2 ו-3 לת/9א', תמונות 4 ו-5 לת/9ב', תמונות 6 ו-7 לת/9ג', תמונה 10 לת/9ד', תמונה 13 לת/9 ה', תמונה 19 ו-20 לת/9ז' ותמונה 35 לת/9יג').

10. בזמן האימפקט היו רכב הנאשם והעגלה בעמידה בתחום השוליים, כאשר יש מחלוקת אם הייתה חריגה של העגלה של 0.6 מכיוון הכביש אם לאו.

11. בעקבות התאונה המשאית דחפה את רכב הנאשם והעגלה הרתומה אליו ישר בכיוון נסיעתה כאשר במהלך הנסיעה העגלה התנתקה. בסופו של דבר טנדר הנאשם והמשאית המעורבת נעצרו כאשר רכב הנאשם צמוד למעקה הבטיחות (תמונות 15 ו-16 לת/9ו' ותמונה 18 לת/9ז' ועדות הבוחן המשטרתי עת/1 עמ' 11 שו' 23-24) והמקררים פזורים בין העגלה לבין הטנדר לכיוון צפון. (עמ' 12 לפרו' שו' 1-2).

12. בזירת התאונה נמצאו מספר חריצים וסימני צבע לבן.
בדו"ח הבוחן סעיף 9 מתייחס הבוחן (עת/1) רק לחריץ על נתיב הנסיעה הימני, שתחילתו 0.6 מ' מקו הצהוב של השול הימני, כאשר בהמשך הנתיב צפונה נראה החריץ במרחק של 0.8 מ' מהשול. (תמונות 2 ו-3 לת/9א', ותמונה 4 לת/9ב'). חריץ זה גם מופיע על גבי התרשים ת/8. החריץ הנ"ל (שמופיע בתמונות שצוינו לעיל על פני נתיב הנסיעה) היווה הבסיס למסקנת הבוחן המשטרתי לעניין מקום האימפקט.

ואולם, בסקיצה ת/5 מסומן חריץ נוסף בשוליים, שלא קיבל ביטוי בתרשים ת/8 או בדו"ח הבוחן. ברם, חריץ זה תועד בקלטת, שהנציחה את הממצאים בזירה (ת/1) ואופן היווצרותו זכה להתייחסות מפורשת מצד עת/1 בקלטת.
נושא החריצים והסימנים שנוי במחלוקת הואיל ויש לכך השלכה על קביעות מקום האימפקט ועל כך יורחב הדיון בהמשך.
ה. דיון

מקום עמידת הטנדר של הנאשם והעגלה הרתומה לו.

עדות הבוחן המשטרתי (עת/1)

הבוחן רס"ב ארליך יעקב חקר את התאונה ותעד את הממצאים מזירת התאונה הן בתמונות והן באמצעות וידאו כפי שעולה מסרט שהוגש וסומן ת/1.

על ממצאים מהזירה ניתן ללמוד גם מסקיצה שערך הבוחן (ת/5) שחלקם העביר לתרשים ת/8.

בתמונות שצילם הנציח הבוחן את הנזקים לכלי הרכב, את מקום עצירתם הסופי, את המטען שניזוק (המקררים) והתפזר לכביש ולשוליים ואת החריצים והסימנים תולדת התאונה על פני הכביש.

הבוחן מצא סימני חיכוך וחריץ במרחק של 0.6 מהשול הימני ומכאן הגיע למסקנה, כי העגלה הייתה 0.6 מ' על נתיב הנסיעה. (ת/4 סע' 14).

בעקבות התאמת נזקים הסיק הבוחן, כי החריץ נוצר כתוצאה מחיכוך בין העגלה לכביש, תולדת מגע בין פינה ימנית קדמית של המשאית לעגלה. (פרו' עמ' 11 שו' 18-24, תמונה 4 לת/9ב' ותמונה 32 לת/9 יב').

הבוחן אישר בחקירתו הנגדית, כי אף שסימני הצבע שנוצרו כתוצאה מחיכוך הם במרחק של 0.6-0.8 מהקו הצהוב של השוליים, החריץ עצמו, שלדבריו נוצר מהאימפקט בין העגלה למשאית הפוגעת (עמ' 21 לפרו' שו' 6-7, שו' 19-21, 25) אינו ברוחב המדובר של 80 ס"מ אלא ברוחב של סנטימטרים בודדים. הבוחן הסביר, כי לא עשה הפרדה בין רוחב החריץ לבין רוחב מכלול סימני החיכוך בכביש (עמ' 22 לפרו' שו' 1-4).

הבוחן העיד בבית המשפט כי :
"אנו יודעים שהמשאית נסעה אחרי ההתנגשות פה ודחפה את הטנדר, ונסעו ביחד עד שהעגלה התנתקה והטנדר והמשאית המשיכו ונעצרו בהמשך" (עמ' 11 לפרו' שו' 23-24).

הבוחן מאשר פיזורם של מקררים על פני הכביש עקב התאונה ונפילתו של אחד משני המקררים הלבנים על השוליים (תמונה 13 לת/9 ה').
הבוחן מאשר שהמקרר שבתמונה 4 הוא אותו מקרר שמופיע על תמונה 6 (עמ' 20 שו' 6-12).

עוד העיד הבוחן, כי המשאית הפוגעת נעצרה בשוליים, ישר ובמקביל לנתיב נסיעתה ולא בסטייה לנתיב (עמ' 17 לפרו' שו' 26-27).

הבוחן אישר קיומו של חריץ נוסף בשוליים, שנוצר ממקרר לבן ואף צוין בסקיצה (ת/5). לדברי הבוחן בשל שכחה, לא ציין החריץ בתרשים ת/8 ואף לא בדו"ח הבוחן ת/4.

הבוחן גם לא תיעד את החריץ בתמונות. משנדרש ליתן לכך הסבר במהלך החקירה הנגדית השיב, כי שכח, לא שם לב. (עמ' 19 לפרו' שו' 6-11).

למעשה במסקנותיו התעלם הבוחן מן החריץ, שמופיע בשוליים אף שתועד בת/5 ובסרט הוידיאו (ת/1) בו נשמע הבוחן מסביר, כי החריץ מקורו החיכוך של המקרר בכביש.

גם בסרט הוידיאו (ת/1) וגם בתמונות שצולמו על ידי הבוחן (תמונות 2 ו-3 לת/9א', תמונה 4 לת/9ב') בסמוך לחריצים על נתיב הנסיעה מופיעים סימני מריחה לבנים.
בחקירה הנגדית מאשר הבוחן, כי הסימנים הללו, מצביעים על מקום האימפקט זאת על אף, שסימנים דומים ובכלל זה חריץ דומה מופיעים גם על השוליים, לגביהם ציין הבוחן בקלטת (ת/1), כי נוצרו מהמקרר הלבן.

בבית המשפט קשר הבוחן את הסימנים על פני נתיב הנסיעה, אך לחיכוך בין העגלה לכביש ללא קשר למקרר הלבן ושלל את גרסת ההגנה לפיה החריץ והסימנים שנמצאו על השוליים הם המלמדים, כי האימפקט התרחש בשוליים, כ-7 מטרים לפני הופעת הסימנים על נתיב הנסיעה (עמ' 22 שו' 10-11).

בחקירתו בבית המשפט לא זכר הבוחן את טיב החריץ, בשוליים, שגרם המקרר הלבן (עמ' 20 לפרו' שו' 24-26).

עמדה זו של הבוחן, המתעלמת מהופעת החריץ והסימנים הלבנים בשוליים עוד לפני הופעת חריץ וסימנים דומים על נתיב הנסיעה, תמוהה.
העובדה, כי הבוחן "שכח", "לא שם לב" לסימנים הללו ולכן לא תיעד אותם בתמונות ואף לא העבירם מהסקיצה (ת/5) לתרשים (ת/8) מלמדת, כי לא שקל את מקום הופעתם בכובד ראש ולא ערך השוואה בינם לבין הסימנים הנוספים, שנמצאו בהמשך על פני נתיב הנסיעה.

המדובר במחדל חקירה שלא ניתן להתעלם ממנו.
דווקא עמדת מומחה ההגנה לעניין סימנים אלו ומקום הופעתם, כפי שיוסבר בהמשך הגיונית, מתקבלת על הדעת ומתיישבת גם עם יתר הממצאים.

כשבית המשפט שוקל את אי מתן תשומת הלב המספקת של הבוחן לממצאים כה חשובים בזירה מתוך שכחה יש לכך השלכה גם על הערכת אמינות ודיוק נתונים אחרים שקבע לגביהם קיימת מחלוקת בין הצדדים. כך למשל מתקשה בית המשפט להעדיף דווקא את הנתונים שתיעד הבוחן לעניין רוחב המשאית המעורבת, רוחב הטנדר ורוחב העגלה על פני אלו שציין מומחה ההגנה בחוות דעתו (נ/7) ובעדותו בבית המשפט, כפי שפורט בפרק ד' לעיל.

כאשר הבוחן לא מתייחס לסימנים כה חשובים שמופיעים בשוליים, לא בדו"ח הבוחן, לא בתרשים ולא במסקנותיו, וכאשר קימת מחלוקת על דיוק מדידות שערך ובית המשפט שוכנע כי לא הקפיד במהלך תיעוד הממצאים מחמת שכחה או חוסר תשומת לב , נותר לבית המשפט ספק בדבר אמינות המדידות הנ"ל, שבוצעו על ידו.

מעבר לאמור לעיל יש קושי ליישב את עמדת הבוחן העולה מדבריו בקלטת לעניין מיקום הופעת הסימנים והחריץ בשוליים- שם הוא קושר אותם למקרר הלבן, למול עדותו בבית המשפט במהלכה שולל קשר בין המקרר הלבן לסימנים דומים שנמצאו על נתיב הנסיעה וטוען, כי המקרר אינו יכול לגרום נזק כזה. (עמ' 11 לפרו' שו' 18-20).

הבוחן כאמור אישר שהמשאית דחפה את הטנדר, שהם נסעו יחד עד שהעגלה התנתקה. (עמ' 11 שו' 23-24).

הבוחן גם מסר בעדותו, כי המקררים נמצאו פזורים על פני הכביש בין העגלה לטנדר לכיוון צפון (עמ' 12 לפרו' שו' 1-2).

לבית המשפט אין ספק, כי המקררים הועפו לכביש ולשוליים כפי שעולה מהתמונות, עקב פגיעת המשאית בעגלה, כאשר במהלך ההתקדמות היא פוגעת במקררים שנפלו וגורמת לחיכוכם עם הכביש.
אמנם, אין בכך גם כדי לשלול את גרסת הבוחן המשטרתי, כי כשהעגלה נדחפה כלפי הכביש יצרה חריץ ואולם אין הכרח שסימנים אלו מלמדים על מקום האימפקט הראשוני.

יש לזכור כי, העגלה והטנדר הינם שני מחוברים ואינם מקשה אחת.
העגלה והטנדר נדחפו על ידי המשאית צפונה-ישר. דא עקא, בעוד שהטנדר המשיך להידחף ישר. העגלה התנתקה במהלך ההתקדמות תוך כדי שינוי כיוון ביחס לטנדר ולמשאית ולבסוף נעצרה על השוליים, כשהיא בניצב לכביש, חלקה מתחת למעקה הבטיחות והמקררים לצידה (עיין: תמונה 5 לת/9ב' ותמונה 6 לת/9ג').
אף שסביר, כי החריץ בתמונה 4 נוצר על פני נתיב הנסיעה על ידי מסגרת העגלה, כשנדחפה לכוון הכביש כטענת הבוחן, אין הכרח שנוצר מהאימפקט הראשוני.
אי אפשר להתעלם מקיומם של חריץ נוסף וסימנים לבנים קודמים על השוליים.
לכן ולאור האמור לעיל, אי אפשר לשלול את האפשרות הסבירה, כי מועד היוצרות החריץ על הנתיב היה מאוחר לאימפקט, במהלך דחיפת העגלה תוך כדי שינוי זווית התקדמותה ועובר להתנתקות מהטנדר .

נקודה נוספת בעבודת הבוחן הנוגעת למסקנותיו, שפורטו בסעיף 14 לת/4, ראויה להתייחסות.

הבוחן מסיק מהנזקים שאירעו לכלי הרכב על אופן קרות הנזק וכיוון תנועת כלי הרכב החל משלב האימפקט עד למקום עצירתם הסופי.
הבוחן לא מציין בדו"ח (ת/4) מי אחראי לתאונה.
אולם, במהלך חקירתו הנגדית בבית המשפט מאשר הבוחן, כי המליץ להעמיד לדין את נהג המשאית (עמ' 14 לפרו' שו' 16).

הבוחן הסביר, כי הקו שהנחה אותו בהמלצה הוא כי "גם אם עגלה עומדת על נתיב נסיעה, רכב לא צריך לא להתנגש בה". (עמ' 23 לפרו' שו' 18-19).

הבוחן אישר, כי במהירות נסיעת נהג המשאית (88 קמ"ש) הוא נזקק ל- 93 מ' בלבד לעצירה בעוד ששדה הראייה, שהיה פתוח לכולם, היה כ-200 מ' לפנים. [פרו' עמ' 23 שו' 9, עיין גם סעיף 4 לת/4].
הבוחן גם אישר, כי נהג המשאית חייב היה לשמור מרחק מהרכב שלפניו (עמ' 26 לפרו' שו' 16-18).
המסקנה המתבקשת מעדות הבוחן היא, כי נהג המשאית צריך היה ויכול היה להבחין בעגלה ולהימנע מגרימת התאונה.

עוד מאשר הבוחן במהלך חקירתו, כי גם אם לעגלה הייתה חריגה לנתיב הנסיעה כפי שקבע, נותר למשאית מרווח לנסיעה בתחום הנתיב הימני. ואם מוסיפים את רוחב הנתיב השני משמאל ברור, כי מרווח הנסיעה למשאית גדול משמעותית (עמ' 24 לפרו' שו' 18-20).

לאור כל האמור לעיל ובהתחשב במפורט בהמשך לעניין העדויות הנוספות בתיק, סבור בית המשפט כי התביעה שגתה, כשבחרה להעמיד לדין אך את הנאשם.

לא נעלמה מבית המשפט עדותו של רמת"ד יגאל אוחיון (עה/1) אשר הפך את המלצת הבוחן שחקר את התאונה והחליט על העמדת הנאשם לדין במקום נהג המשאית.
עם כל הכבוד, בעת האירוע לעה/1 לא הייתה הכשרה כבוחן.

עה/1 עבר קורס בוחנים רק ב-2007, בעוד התאונה התרחשה בשנת 2006.
לא היה מקום להעדיף דווקא את "מומחיותו" חסרת הניסיון של הרמת"ד על פני זו של הבוחן עת/1 אשר חקר את התאונה והמליץ להעמיד לדין את נהג המשאית בגין אחריות לתאונה.

עדות הנאשם (עה/2)

ביום התאונה מסר הנאשם הודעה, כי בשל החשש שדלת המקפיא שנפתחה תעוף, הוא גלש אט, אט לכיוון השוליים ונעצר (ת/2 שו' 12-13), כאשר העגלה עמדה בצורה ישרה על השוליים וכולה על השול מעבר לקו הצהוב. (ת/2 שו' 22, 27, 28, 29).

בהודעה נוספת שמסר ארבעה ימים לאחר התאונה (ת/14) חזר וציין, כי נעצר על השוליים מימין לקו הצהוב (עמ' 2 שו' 28-29), וכי כל ארבעת הגלגלים של העגלה היו על השול מימין ולא על נתיב הנסיעה (עמ' 2 להודעה שו' 59-61).

ולשאלת החוקר האם ייתכן שהעגלה נשארה על נתיב הנסיעה השיב הנאשם:

"אני נסעתי כברת דרך עד שנעצרתי על השול לכן לא יכול להיות מצב כזה. אני זוכר זאת בוודאות." (עמ' 2 לת/14 שו' 63-65).

על גרסה זו חוזר הנאשם גם בעדותו בבית המשפט.

"נפתחה דלת המקפיא, האטתי מהירות ירדתי לשוליים, ונסעתי במהירות איטית על השוליים, פחדתי שהוא ייתלש…" (עמ' 55 שו' 21-24).

"אני עצרתי בשוליים, האמת שאני התכוונתי לרדת… עוד לא הספקתי לרדת, הוא כבר יצא מהאוטו." (עמ' 56 לפרו' שו' 3-4).

גרסת הנאשם נתמכת בראיות נוספות.
כך למשל, בסקיצה (ת/13), שנערכה על ידי הבוחן על פי הסברו של עד הראייה רמי לוי (עת/2) כל רוחב רכב הנאשם והעגלה מסומנים בתחום השוליים ללא חריגה.

בעדותו בבית המשפט עד הראייה לא זכר את כל פרטי עדותו שמסר לחוקר כ-5 שנים קודם לכן ואף לא שהבוחן צייר סקיצה על פי הנחייתו. עם זאת העד אישר, כי הפרטים שמסר לבוחן בזמן החקירה היו אמת (עמ' 27 לפרו' שו' 6-7, עמ' 28 שו' 22).

באמרתו הראשונה שנמסרה ביום התאונה (נ/1) דיווח עד הראייה כדלקמן:

"המשאית עם הקונטיינר לפתע סטתה שמאלה לנתיב השמאלי. נראה כאילו שהיא עוקפת משהו שעמד בשול הדרך, המשאית שלפני התנגשה עם דופן ימין בטנדר …" (נ/1 שו' 7-10).

לשאלת הבוחן האם ראית את העגלה ואת הולך הרגל? השיב:

"לא, לא. לא ראיתי. ראיתי רכב עומד בצד".

לשאלה הנוספת של החוקר- "אתה יכול להגיד לי במדויק איפה הטנדר עמד בשול, על הנתיב הימני? השיב:

"לא, אני לא יכול להגיד…". (נ/1 שו' 25-29).

מעדותו השנייה של עד הראייה שנמסרה כ-4 חודשים לאחר התאונה עולה כי הוא לא זיהה שמדובר בעגלה רתומה לרכב. העד דיווח כי מיד לאחר שמשאית עם קונטיינר פינתה את הנתיב הימני הבחין "במשהו בצד ימין", "ממש מייד אחרי זה ארעה התאונה".
(נ/2 עמ' 1 שו' 18-21).

סיכומו של דבר, מעדות של עד הראייה והסקיצה (ת/13), ניתן ללמוד, כי הטנדר והעגלה נראו בעומדם בשול כיחידה אחת. לא ניתן להסיק מעדותו באופן וודאי שהעגלה בלטה לנתיב הנסיעה.

עד זה הינו עד ניטרלי, אין לו אינטרס או נגיעה אישית לאירוע והוא עשה רושם מהימן על בית המשפט.

עדות נהג המשאית המעורב (עת/3)

בהודעתו במשטרה (נ/3) שנמסרה כשלושה ימים לאחר התאונה דיווח הנהג המעורב (עת/3), כי הבחין בעגלה עם הטנדר לאחר שהמשאית שלפניו עבר אותה, כשהיא על השוליים וקצת על הנתיב שלו. (נ/3 עמ' 2 שו' 65-66).
לעומת זאת בבית המשפט העיד, כי העגלה בלטה כשלושת רבעים מגודלה לכיוון נתיב הנסיעה שלו. (עמ' 32 לפרו' שו' 12, עמ' 33 לפרו' שו' 12).
לדבריו, גרסה זו מסר גם לחוקר המשטרה.
דא עקא, אין לכך זכר בהודעת (נ/3) וזו עולה לראשונה בבית המשפט 5 שנים לאחר האירוע. לפיכך קובע ביה"מ כי, הגרסה ששלושת רבעים מן העגלה היו על נתיב הנסיעה הינה גרסה כבושה, מוגזמת ומופרכת גם נוכח הנזקים, ועל כן אינו מקבל אותה אפילו, הנתונים שמסר הבוחן על רוחב בטנדר והעגלה היו נכונים.
לבית המשפט אין ספק, כי עת/3 הגזים בעדותו לגבי אופן עמידתה של העגלה במטרה להרחיק עצמו מהאחריות לתאונה.
בית המשפט התקשה ליתן אמון בגרסת נהג המשאית. עדותו עומדת בסתירה לממצאים ולעדותו האובייקטיבית של עד הראייה (עת/2) גם בנקודות נוספות הנוגעות למצב התנועה בנתיב השמאלי ולאופן תגובתו למראה העגלה טרם האימפקט.

כך למשל, נהג המשאית מסר לבוחן בעת עריכת הסקיצה על פי הנחייתו, כי העגלה עמדה באלכסון (ת/12). עובדה זו אינה מתיישבת עם ממצאי הנזק ולא עם תמונת כלי הרכב במצבם הסופי (תמונה 18 לת/9ז'). עדות זו של הנהג המעורב עומדת גם בסתירה לחוות דעת הבוחן המשטרתי אשר קבע כי בעקבות האימפקט, המשאית דחפה את העגלה והטנדר והם נעו ישר בכיוון התקדמות המשאית עד להתנתקות העגלה ועצירתם בהמשך.

גם באשר לאופן נסיעתו של נהג המשאית, השלב בו הבחין ברכב הנאשם, מצב התנועה בנתיב השמאלי ותגובתו, יש סתירות כפי שיובהר להלן:

במשטרה מסר נהג המשאית, כי לפניו נסעה "מסחרית קטנה" (נ/3 עמ' 2 שו' 31).
בהמשך לאחר הערות החוקר תיקן ואישר, כי לפניו נסעה משאית שהיא קטנה מהמשאית שלו ובאשר לנתיב משמאלו ציין כי היו בו "מלא" כלי רכב. (נ/3 שו' 36). לטענתו, כשראה את המשאית שלפניו סוטה שמאלה הוא סטה בעקבותיה, אבל פחות, הואיל ופחד להתנגש עם מכלית משמאל. (נ/3 עמ' 2 שו' 66-67, עמ' 3 שו' 11-12).

בבית המשפט חוזר נהג המשאית על גרסה זו. להערכתו, מרגע שהמשאית שלפניו סטתה, לקח שנייה עד שהבחין בעגלה וסטה שמאלה. (עמ' 32 לפרו' שו' 20-21). עם זאת הוא מסביר, כי לא יכול היה לסטות הרבה, כי הנתיב משמאל היה עמוס. (עמ' 34 לפרו' שו' 10-11, 25).

עדות זו של נהג המשאית, עומדת בסתירה מוחלטת לעדות עד הראייה רמי לוי (עת/2), אשר מסר הן במשטרה והן בבית המשפט, כי המשאית הפוגעת לא סטתה שמאלה אלא נסעה ישר (נ/1 עמ' 2 שו' 10-11) אף שנתיב הנסיעה השמאלי לפניו היה פנוי. (נ/2 עמ' 1 שו' 6).

עד הראייה גם מסר, בהודעתו במשטרה, כי המשאית הפוגעת, יכלה הייתה לעבור לנתיב השמאלי היות והוא היה פנוי "גם אם הייתה עושה זאת, היא לא הייתה מפריעה לנסיעתי" (נ/2 שו' 8-10).

מכאן, בית המשפט מעדיף את עדותו של עד הראייה גם בנקודה זו וקובע, כי הנתיב השמאלי לא היה עמוס וכי שגה נהג המשאית כשלא סטה לנתיב השמאלי כדי להימנע מפגיעה בעגלה.

תהייה נוספת עולה מעדותו של נהג המשאית באשר לסדר הפעולות והאירועים עליהם דיווח בהודעה ובבית המשפט.

בהודעתו במשטרה מסר, כי סטה קלות שמאלה לכיוון המשאית שעוקפת, הופתע מהעגלה, ניסה לתמרן בינה לבין המשאית משמאל, פגע בעגלה ובלם. (נ/3 שו' 10-12).

בהמשך מוסר סדר פעולות הפוך לפיו קודם באה בלימה וכתוצאה ממנה תמרן ימינה ושמאלה ואז פגע בצד ימין קדמי של הרכב, כשהוא נע במהירות 80 קמ"ש (נ/3 שו' 14).

מאמרתו של נהג המשאית למדים, כי לראשונה הבחין בעגלה, כשהסיט ראשו משמאל לימין, לאחר שהיה ממוקד בתנועת מכלית בנתיב השמאלי שלדבריו הייתה על קו הנתיב עם חדירה לנתיבו ורק לאחר שהמשאית שנעה לפניו חלפה על פני העגלה זו האחרונה נתגלתה לעיניו. (נ/3 עמ' 2 שו' 41-42, 45-46, 65-66).

בעדותו בבית המשפט חוזר נהג המשאית על הגרסה, כי סטה שמאלה בעקבות סטייתה של המשאית שלפניו ותוך כדי בלימה הבחין בעגלה (עמ' 35 שו' 6-10).

לאחר שבחנתי את עדות נהג המשאית (עת/3) למול עדות עד הראייה (עת/2) כמו גם הממצאים שתועדו בזירה, בית המשפט מעדיף את עדות עד הראייה הן לעניין אופן עמידת רכב הנאשם ישר בשוליים כפי שעולה מהשרטוט שנערך בהנחייתו (ת/13) ומתמונת מצב כלי הרכב בשלב עצירתם הסופי (תמונה 18 לת/9) הן לעניין מצב התנועה והן לעניין העדר העומס בנתיב השמאלי.

עדות מומחה ההגנה (עה/3)

מומחה ההגנה נצר יעקב אשר ערך את חוות הדעת נ/7 סבור, כי הבוחן טועה במסקנתו לגבי מקום האימפקט.

מומחה ההגנה גורס, כי מקום האימפקט קדם כ-7.88 מ' למקום הימצא החריץ והסימנים על השוליים. מסקנתו זו הינה תולדת שחזור לאחור שעשה בהתחשב במהירות נסיעתו של נהג המשאית הפוגע (88 קמ"ש) (עמ' 64 לפרו' שו' 7-12).
לדעת מומחה ההגנה האימפקט החל על השול ולא על נתיב הנסיעה. (עמ' 64 לפרו' שו' 13-15).

מומחה ההגנה הסביר, כי עקב האימפקט המקררים נזרקו בכיוון נסיעת המשאית הן צפונה לישר והן לצד ימין והחלו להישחק. כיוון שהמשאית המשיכה בנסיעה יחד עם העגלה והטנדר היא עלתה תוך כדי התקדמות על המקררים ושחקה אותם, דבר שגרם להיפרדות חומר לבן ויצירת הסימנים על פני השוליים והכביש זאת בנוסף לחריצים שנוצרו כתוצאה מן המקרר. (עמ' 61 לפרו' שו' 11, 14, 19-22).

מומחה ההגנה ציין בחוות דעתו, כי הבוחן המשטרתי שגה כשלא לקח את זמן נפילת החלק שגרם לשחיקה בכביש בחשבון (עמ' 11 לנ/7 סעיף1).
המומחה גורס, כי הסימן הלבן בכביש ובשוליים מלמדים על "מקום נפילת המקרר הלבן" ולא על מקום האימפקט. (עמ' 11 לנ/7).
המומחה מפנה תשומת הלב לכך שהמקרר נמצא רחוק יותר מסוף החריץ. (עמ' 62 שו' 13-14).

מומחה ההגנה משוכנע, כי המקרר יצר את החריץ. מומחה ההגנה הסביר בחקירתו הנגדית, כי מרגע המגע התחיל תהליך בעקבותיו נוצר החריץ אך לא מיידית כיוון שלמקרר לקח זמן ליפול והוא לא היה במגע תמידי עם הכביש. התוצאה איפוא, כי החריץ נוצר רק כעבור כ-7.8 מ'. (עמ' 65 לפרו' שו' 9-21).

מסקנת המומחה, כי האימפקט התרחש בסמוך לנקודה 4 בתרשים הבוחן (ת/8) (עיין פרו' עמ' 65 שו' 24-25 ועמ' 66 שו' 10-13, עיין גם: נ/7 עמ' 9 סע' 16 וסע' 18).

מומחה ההגנה גם סבור, כי הנאשם עמד עם הטנדר והעגלה בתחום השוליים ללא חדירה לכביש ואילו המשאית היא שחדרה לשוליים, פגעה בעגלה ויצרה את התשתית לתאונה. (נ/7 עמ' 11 סע' 4).

המומחה תומך מסקנתו גם על מקום עצירתם הסופי של כלי הרכב (תמונה 17 לת/9ו' ותמונה 18 לת/9ז'), כאשר הטנדר צמוד למעקה הבטיחות והמשאית הצמודה אל הטנדר ונמצאת בתחום השוליים הימניים, זאת לאחר ששני כלי הרכב התקדמו ישר כשהם צמודים זה לזה.

עוד מסיק מומחה ההגנה, כי בהתחשב במהירות נסיעתו של נהג המשאית הפוגע, הוא יכול היה להבחין בעגלה ובטנדר עומדים בשוליים לפחות ממרחק של 171 מ'. ( נ/7 עמ' 10 סע' 5).

לאחר שבית המשפט בחן בקפידה את העדויות, הממצאים, התמונות והקלטת, ושקל בזהירות את הראיות שבפניו אין בידו להעדיף את גרסת התביעה דווקא על פני גרסת ההגנה הן לעניין מקום עמידתו המדויק של רכב הנאשם והעגלה והן לעניין נקודת האימפקט.

הגם שקיימת אפשרות שהעגלה התחככה בכביש ויצרה חריץ כמתואר על ידי הבוחן המשטרתי, אזי נוכח תמונה 33 לת/9יג', רואים, כי אין מגע רציף.
באשר לתמונה מס' 32 לת/9יב', אליה הפנתה התביעה ניכר, כי זו צולמה מזווית שנועדה לשקף את הנזק לחלק העליון של העגלה ולא לשקף בהכרח את המרווח בין העגלה לכביש.

גרסת ההגנה סבירה ונתמכת בראיות שנאספו על ידי התביעה. תמונה 6 לת/9ג', תמונה 13 לת/9ח' וסרט הוידיאו ת/1 מלמדים על סימנים לבנים נוספים וחריץ שמקורו באחד המקררים הלבנים, שנמצא על השוליים. הסימנים דומים לאלו שהבוחן המשטרתי מצא על פני הכביש, תיעד והתייחס אליהם בחוות דעתו.

הבוחן המשטרתי התרשל כשלא התייחס לסימנים בשוליים בדו"ח הבוחן ולא טרח גם לצלם אותם.
אם היה עושה כן, יכול היה להשוות בין הסימנים בשוליים לאלו שעל פני הכביש וללמוד אם מקורם באותו חלק אם לאו.

תמוה, כיצד הבוחן (עת/1) שלל בבית המשפט אפשרות שמקרר ייצור חריץ בכביש, בעוד שהוא בעצמו הצביע בקלטת על היווצרות חריץ מהמקרר בשוליים.

יש לזכור כי בזמן האימפקט המשאית הייתה במהירות של כ- 88 קמ"ש בעוד העגלה היתה במהירות 0.
גרסת ההגנה לפיה לצורך קביעת מקום האימפקט היה על הבוחן לקחת בחשבון את זמן המעוף של המקררים לכביש, וכי החריץ וסימני החיכוך בשוליים, שקדמו למקום היווצרות החריץ וסימני החיכוך על נתיב הנסיעה, הם המשקפים את מקום האימפקט הראשוני, מתיישבת עם הממצאים, ההיגיון וכללי הפיזיקה.

נתוני הכביש, רוחב השוליים, רובד כלי הרכב, רוחב הנתיבים, ממצאי הנזק, מקום עמידתם הסופי של כלי הרכב (תמונה 18 לת/9ז'), ותיאור תנועת כלי הרכב בקו ישר עד לעצירה גם על פי הבוחן המשטרתי, מתיישבים עם גרסת ההגנה שהטנדר והעגלה היו בעצירה בתחום השוליים ולא בחריגה מהקו הצהוב.

ואולם גם אם הייתה חריגה של העגלה ב-0.6 מ' לנתיב הנסיעה הימני, נותר למשאית מעבר ברוחב 3.2 מ' בנתיב הימני אפילו נאמץ את קביעת הבוחן המשטרתי שרוחב המשאית 2.8 מ' ולא 2.55 כעמדת מומחה ההגנה.
הבוחן המשטרתי אישר בחקירה הנגדית, כי למשאית נותרו 70 ס"מ מכל צד בנתיב ימין. (זאת מבלי לקחת בחשבון את רוחב כל הנתיב השמאלי (3.7 מ') שעמד לרשותו בנוסף).
הבוחן גם אישר כי אף אם העגלה חרגה 0.8 מ' מהשול הימני גם אז נותר למשאית 6.8 מ' אם לוקחים בחשבון גם את הנתיב השמאלי (עמ' 24 לפרו' שו' 18-20).

סופו של דבר לא ניתן להתעלם מכך שגם הבוחן המשטרתי (עת/1) סבר תחילה, כי נהג לא אמור לפגוע ברכב אפילו עומד על נתיב נסיעה ולכן הסיק, כי האשמה רובצת על נהג המשאית. ( עמ' 23 – 22 לפרו').

האם נפל דופי באופן נהיגתו של הנאשם כשלא קשר היטב את המטען ושבחר לעמוד בשוליים במקום התאונה?

בהודעותיו במשטרה העיד הנאשם, כי המקררים היו מונחים על העגלה, צמודים לדפנות העגלה באופן שלה היה להם לאן לזוז ולכן לא ראה סיבה לקשור אותם. (ת/3 שו' 11-15, ת/14, עמ' 3 שו' 13-14).

הנאשם חזר על גרסה זו בעדותו בבית המשפט (עמ' 55 שו' 7-9).

הוראות תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה קובעות כדלקמן:

"(א) לא יוביל אדם מטען ברכב או עליו… אלא אם כן מבנה הרכב על כל חלקיו
ואביזריו, מתאים להובלת המטען בבטיחות וכאשר-
1)…
2)…
3)…
4) המטען, מכסהו ומכסה הרכב, מחוזקים היטב באופן שלא ישמטו ולא
יתעופפו עקב הנסיעה או מחמת הרוח".

הנאשם הפר הוראת תקנה הנ"ל שנועדה להבטיח את הנסיעה והמשתמשים בדרך.

המבחן לטיב חיזוקו של המטען, אינו חייב להתבצע בזמן השמטות המטען בפועל. המבחן הוא, האם המטען מחוזק, אם לאו, ולא אם נשמט בפועל במהלך נסיעה. (עיין: ת- 010173/02 מ"י נ' אטל אורן, הש' ר. בן יששכר-שורץ, 27.1.04).

עדותו של הנאשם, כי עצר בשוליים על מנת לקשור את הדלת מחמת החשש שמא הדלת שנפתחה תיתלש, תעוף לכביש¬¬¬ ותגרום אסון מוכיחה בעליל, כי נוצר סיכון מאי קשירת המקררים מלכתחילה ועל כן ומאחר ועסקינן בעבירת קפידה אין ספק, כי הוראת התקנה הנ"ל הופרה.

המחוקק קבע בצד העבירה על תקנה 85 עונש של קנס כקבוע בצו התעבורה (עבירות קנס)
תשס"ב- 2002.
ואולם, מחוקק המשנה גם קבע סייג לפיו אם כתוצאה מהעבירה או בקשר עימה נגרמה תאונת דרכים בה נפגע אדם לא יחול הצו (סעיף 2 לצו).

בית המשפט קובע, כי התאונה לא נגרמה כתוצאה מאי קשירת הדלת, אלא בשל פגיעת המשאית בעגלה ובטנדר בעודם עומדים בשוליים למרות שדה הראייה שהיה לנהג המשאית. נהג המשאית היה צריך לנהוג בזהירות מרבית בכביש וחובת הזהירות שלו חלה גם כלפי נהגים ו/או משתמשים אחרים בדרך אפילו רשלנים הם.
אף על פי כן הואיל והתאונה אירעה בקשר עם העבירה של אי קשירת המטען בענייננו חל הסייג ולא יחול הצו .

האם הנאשם התרשל כשאיפשר למנוח לצאת מן הטנדר על מנת לעלות על העגלה, במקומו?

ב"כ התביעה טענה, כי היה על הנאשם לרדת בעצמו ולא לאפשר למנוח לצאת לכיוון העגלה (עמ' 56 לפרו').
הסברו של הנאשם שהוא כנהג לא הספיק לרדת שעה שהמנוח שישב לצידו הספיק לצאת ולעלות על העגלה מתקבל על הדעת.
בית המשפט לא התרשם, שהנאשם בחר לסכן את חיי המנוח תחת סיכון חייו שלו.

הנאשם העיד כדלקמן:

"לא חשבתי בכלל שהוא יצא, חשבתי שאני אצא". (עמ' 56 לפרו' שו' 22).

עדות הנאשם, כי התכוון לרדת (עמ' 56 לפרו' שו' 3) אולם בעודו מוריד את החגורה הספיק המנוח לרדת מהאוטו מהדלת הפונה לשוליים (עמ' 56 לפרו' שו' 3-5) ועלה על העגלה (עמ' 56 לפרו' שו' 17), הייתה כנה ואמינה.

לא הוכח שהנאשם התרשל בשל כך שהמנוח הקדים אותו והספיק לצאת מן הטנדר ולעלות על העגלה במטרה לקשור את דלת המקרר, שנפתחה.

האם הנאשם התרשל, כשנעמד עם הטנדר והעגלה במקום בו התרחשה התאונה?

התביעה סברה, כי אף שהנאשם שמע רעש היה עליו להמשיך לנסוע ולעצור במקום אחר צפונה מהמקום בו עצר.
ב"כ התביעה גורסת, כי אם כך היה פועל הנאשם לא הייתה מתרחשת התאונה.
עמדת הבוחן המשטרתי (עמ' 24 לפרו' שו' 22) לעניין זה וגם עמדת בית המשפט היא, כי
המדובר בחוכמה לאחר מעשה.

למעשה טענת ב"כ התביעה, כי הנאשם יכול היה להמשיך בנסיעה צפונה על אף שהדלת התנדנדה ברעש מלמדת, כי אין קשר סיבתי בין העדר הקשירה לקרות התאונה.

הנאשם פעל כנהג מן היישוב, כשנעצר בשוליים לאחר ששמע רעש והבחין כי דלת אחד המקררים מתנדנדת. הנאשם חשב לתומו, כי זה הדבר הנכון לעשות על מנת שהמשך הנסיעה יהיה בטוח יותר למשתמשים בדרך.
לצורך כך האט הנאשם את מהירות נסיעתו, הפעיל את האיתות (ת/14 עמ' 2 שו' 71), ירד לשוליים, נסע עליהם כברת דרך תוך שמירת קשר עין עם העגלה באמצעות המראה, עד לעצירה מוחלטת (ת/14 עמ' 2 שו' 25-26, עיין גם: עמ' 55 לפרו' שו' 21-22).

השוליים הינם שולי בטחון אשר נועדו לאפשר לנהג הנקלע למצוקה כלשהי לטפל בכשל אנושי ו/או כשל מכני.

גם אם רכב עומד בשולי כביש ללא הצדקה ואף בניגוד להוראת תקנה 69 לתקנות התעבורה, אין בכך כדי להפחית מאחריות נהג הנע על נתיב הנסיעה, לא שם לב אליו מבעוד מועד למרות שדה הראייה שיש לו המאשפר זאת ופוגע ברכב העומד, כדוגמת נהג המשאית בענייננו.

נהג חייב להיות ערני גם לנעשה בצידי הדרך. פגיעה ברכב שעומד בשוליים בשל אי שימת לב אליו מבעוד מועד מהוה רשלנות אפילו אם בדיעבד מתברר, כי עמד שם שלא מתוך כורח [עיין והשווה:רע"פ 2603-07 אסדי זידאן נ' מדינת ישראל, כב' הש' א.א. לוי (7.3.07)].

היקף חובת הזהירות המוטלת על נהגים אינו מצומצם אך כלפי נהגים או משתמשים זהירים בדרך. על נהג מן היישוב להיות מודע למכשולים בדרך, תנאי הדרך ומגבלותיה.
נהג אינו פטור מחובת זהירות כלפי משתמשים בדרך בין אם המדובר ברכב עומד בשוליים אפילו עמידתו חורגת לכוון נתיב הנסיעה כ- 0.6 מ' , בין אם המדובר ברכב דו גלגלי הנע על הנתיב הימני במרחק של כ 0.6 מ' מהשוליים או אפילו המדובר ברוכב אופניים שרוכב בשולי הנתיב הימני. (עיין והשווה: ע"פ 4732-02 ענת סורפין (לביא) נ' מדינת ישראל 25.11.02).

על נהג מן היישוב לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה באדם, בעל חיים ו/או ברכב המצויים בדרכו. נהג מן הישוב צריך לצפות גם רשלנות מצד משתמשים אחרים בדרך.
נהג מן היישוב חייב לנהוג במהירות המתאימה לתנאי הדרך, בשים לב לשדה הראייה שבכיוון נסיעתו.
אין המדובר אך בחובת זהירות כללית אלא בחובה ספציפית שהמחוקק קבע בתקנה 51 לתקנות התעבורה כדי להעלות את רמת הזהירות.
[עיין למשל רע"פ 6338-99 ראובן בוחניק נ' מדינת ישראל, כב' הנשיא דאז הש' א. ברק [פורסם בנבו] (25.10.99)].

על נהג מן הישוב גם לשמור מרחק בטחון מרכב שנוסע לפניו, מרחק שיאפשר לו לעצור בבטחה אם יידרש לכך עקב כשל בכביש גם אם המדובר בכביש בינעירוני.
[עיין: ע"פ (ת"א) 70082-03 יעקב פארין נ' מדינת ישראל, [פורסם בנבו], רע"פ 4261-04 יעקב פארין נ' מדינת ישראל כב' הנשיאה הש' בייניש, א. ריבלין. ס' גובראן [פורסם בנבו] (6.12.04)].

כלל הדרך מחייב אדם לנהוג את רכבו באופן שבעת הצורך יוכל תמיד לבצע עצירה נוחה ובטוחה בתוך טווח הראיה שלו. (עיין: ע"פ 174/71 אברהם בן ברוך נ' מ"י, [פורסם בנבו] הרכב הש': אגרנט, ברנזון, עציוני, 28.7.71).

לאור כל האמור לעיל בית המשפט סבור, כי התאונה ארעה בשל אופן נהיגתו הרשלני של נהג המשאית שלא הבחין בטנדר ובעגלה עומדים בשוליים מבעוד מועד, אף שניתן היה לעשות כן בהתחשב בשדה הראייה שעמד לרשותו.

אם נהג המשאית היה נוסע במהירות המתאימה לתנאי הדרך, ובמרחק המבטיח בלימה שתאפשר תגובה זהירה יותר ללא פגיעה בעגלה, שנתגלתה לעיניו בשוליים, כי אז התאונה הייתה נמנעת, אפילו הייתה חריגה של העגלה – 60 ס"מ לכיוון נתיב הנסיעה, עובדה שלא הוכחה מעל לכל ספק סביר.

לאור האמור לעיל, הגיע בית המשפט למסקנה, כי הקשר הסיבתי המשפטי בין אופן נהיגתו של הנאשם לתוצאות התאונה נותק בשל התנהגותו הרשלנית של נהג המשאית, אשר אחראי בלעדית לתוצאות התאונה.

סוף דבר

א. הנאשם מזוכה מעבירה שיוחסה לו בכתב האישום ולו מחמת הספק.
ב. הנאשם מורשע בעבירה של נהיגה בחוסר זהירות בניגוד לתקנה 21(ג) שהתבטאה בהפרת תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה, ללא קשר עם תוצאת התאונה.

אמנם בכתב האישום לנאשם לא יוחסו הוראות החיקוק בהן מורשע, ואולם עובדות כתב אישום חייבו את הנאשם להתגונן מפני אישומים אלה וסעיף 184 להוראות חוק סדר הדין הפלילי מסמיך את בית המשפט להרשיע נאשם על פי עובדות, שהוכחו בפניו כ"עבירה אחרת" מזו שהואשם בה מקום בו הייתה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן, כך נעשה בענייננו.

זכות ערעור כחוק

ניתנה והודעה היום י"ח כסלו תשע"ב, 14/12/2011 במעמד הנוכחים.

רבקה בן יששכר שורץ, שופטת

החלטה

הדיון נדחה לטיעונים לעונש ליום 19.12.11 שעה 10:00.
המזכירות תודיע בדחיפות לב"כ הפרקליטות אשר נאלצה לצאת מן האולם טרם מתן ההחלטה על מועד הדיון.
הנאשם חייב להתייצב.

ניתנה והודעה היום י"ח כסלו תשע"ב, 14/12/2011 במעמד הנוכחים.

רבקה בן יששכר שורץ, שופטת

נוסח מסמך זה כפוף לשינויי ניסוח ועריכה

 
הצלחות
  • מחיקת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות עם כמות של 455 מק"ג אלכוהול
    כתב אישום בתיק זה הוגש לבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה. משרדנו קיבל את הייצוג בתיק זה כבר בהליך השימוע לגבי הפסילה המנהלית בבית דגן ולאחר בחינת התיק הצליח משרדנו למנוע את הפסילה המנהלית וכן את איסור השימוש ברכב. לאחר מספר דיונים אשר התנהלו בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה הצליח משרדנו לגרום למחיקת...
  • מחיקת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות עם כמות של 315 מק"ג אלכוהול
    משרד עורכי דין בוכובזה את סיילס ייצג את הנאשמת בתיק זה כבר בהליך השימוע לצורך הפסילה המנהלית בתחנת המשטרה בתל אביב ושם הצליחו עורכי הדין למנוע את הפסילה המנהלית וכן את איסור השימוש ברכב. בתיק זה היו מספר דיונים בבית המשפט לתעבורה בתל אביב ולאחר דין ודברים הצליח משרדנו לגרום למחיקת כתב האישום...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 410 מק"ג עם פסילה של 60 יום בלבד
    בתיק זה מדד מכשיר הינשוף כמות של 410 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ועל כן הוגש כתב אישום על נהיגה בשכרות. התיק הסתיים עם פסילה של 60 יום בלבד!!!! מספר התיק: תת"ע 3717-01-13 מדינת ישראל נגד עמרם דריי בבית המשפט לתעבורה באשקלון
  • תיק שכרות עם כמות של 420 מק"ג הסתיים עם פסילה בת 3 חודשים בלבד וסיווג רישיון כך שהנאשם יוכל לנהוג על מלגזה בתקופת הפסילה
    בתיק זה מדד מכשיר הינשוף (מכשיר הדרגר) כמות של 420 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ועל כן הוגש כתב אישום על נהיגה בשכרות. לאחר בחינת חומר הראיות התגלו פגמים ראייתיים אשר הובילו לסיום התיק בתיקון כתב האישום לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים (עבירה קלה יותר מנהיגה בשכרות) וב-3 חודשי פסילה בלבד!!!...
  • נהיגה במהירות של 156 קמ"ש על ידי נהגת חדשה ללא פסילה כלל!
    הנאשמת פנתה אל משרדנו מיד לאחר העבירה וטרם השימוע אשר התקיים באגף התנועה שבבית דגן ועקב כך היא הצליחה להימנע מפסילת מנהלית של רישיונה למשך 30 יום וזאת באמצעות עבודת עורכי הדין במשרד ועל אף היות הנאשמת נהגת חדשה ובעלת עבר מכביד. בדיון בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה הצליח משרדנו לגרום לתיקון כתב...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 365 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף הסתיים עם פסילה של 3 חודשים
    בתיק זה נמדדה הנאשמת על ידי מכשיר הינשוף כשהיא נוהגת עם כמות של 365 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף וכתוצאה מכך הוגש כנגדה כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בתל אביב. לאחר ניהול התיק הצליח משרדנו לסיים את ההליכים עם פסילה של 3 חודשים בלבד.
  • נהיגה במהירות של 150 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת הוא 90 קמ"ש ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הממל"ז (לייזר), כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות של 150 קמ"ש (60 קמ"ש מעל למותר) התיק הסתיים בהסדר טיעון לפיו רישיונו של הנאשם לא ייפסל כלל.
  • תיק של נהג חדש אשר נהג במהירות של 146 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הדבורה, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות 146 קמ"ש (56 קמ"ש מעל למותר) וכל זאת בהיותו נהג חדש. הסתיים התיק, לאחר סיום תקופת היותו של הנאשם "נהג חדש" בהסדר טיעון לפיו רישיונו של הנאשם לא נפסל כלל.
  • קיצור פסילה מנהלית בעבירת מהירות של 145 קמ"ש + סיווג הפסילה
    בתיק זה נתפס הנאשם כשהוא נוהג במהירות של 145 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש אי לכך נפסל רישיונו מנהלית על ידי קצין משטרה ל-30 יום, משרדנו הצליח לקצר את הפסילה המנהלית בחצי ובנוסף לסווג את הפסילה כך שיוכל הנאשם לנהוג על מלגזה במסגרת עבודתו.
  • ביטול פסילה בת 3 חודשים עקב צבירת נקודות משרד הרישוי
    בתיק זה קיבל הלקוח הודעה ממשרד הרישוי על כך שעקב צבירת נקודות הוא נפסל למשך 3 חודשים מלהחזיק ברישיון נהיגה. לאחר בחינת החומר בתיק ניכר היה שאין מקום להשית פסילה במקרה זה ועל כן פעל משרדנו אל מול משרד הרישוי לצורך ביטול הפסילה. לאחר שמשרד הרישוי סרב בכל תוקף לבטל את הפסילה הגיש משרדנו עתירה מנהלית...
  • מהירות של 117 קמ"ש בכביש של 70 קמ"ש ללא פסילה בפועל כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 70 קמ"ש במהירות 117 קמ"ש (47 קמ"ש מעל למותר!) וכל זאת בהיותו נהג חדש. התיק הסתיים ללא פסילה בפועל!! תת"ע 7016-06-11 מדינת ישראל נגד סהר מרקוזון בבית המשפט לתעבורה באשדוד
  • נהיגה במהירות של 124 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 80 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין-עירוני בו המהירות המותרת היא 80 קמ"ש במהירות 124 קמ"ש (44 קמ"ש מעל למותר!). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל! תת"ע 1881-01-13 מדינת ישראל נגד אריה דקורדובי בבית המשפט לתעבורה באשקלון
  • נהיגה במהירות של 132 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין-עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות 132 קמ"ש (42 קמ"ש מעל למותר!). רישיונו של הנאשם נפסל על ידי קצין משטרה ל- 30 יום ועל כן הוגשה בקשה לביטול פסילה מנהלית, בדיון בבקשה הסתיים התיק עם ביטול הפסילה המנהלית וללא כל פסילה נוספת!
  • נהיגה במהירות של 112 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש הסתיים עם 15 יום פסילה בלבד
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הדבורה, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש במהירות של 112 קמ"ש (62 קמ"ש מעל למותר פי 2 ויותר מהמהירות המותרת), התיק הסתיים בהסדר לפיו רישיון הנהיגה של הנאשם ייפסל ל- 15 יום בלבד!!
  • נהיגה במהירות של 81 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם, על ידי מצלמת מהירות, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש במהירות 81 קמ"ש (31 קמ"ש מעל למותר!). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל!
  • החזרת רישיון לאחר שהמכון הרפואי החליט שלא לאשר הוצאת רישיון נהיגה כלל
    ערעור על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לוועדת ערר שבתל השומר העורר הגיע למשרדנו לאחר שהמוסד הרפואי לבטיחות בדרכים פסל אותו מלהחזיק בכל סוגי הרישיונות וזאת לאור דיווח של בית המשפט על כך שהעורר נשפט והורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים. לאחר הדיון בערעור והטענות של משרד עורכי דין בוכובזה את סיילס...
  • תיק תאונת דרכים בו פגעה הנאשמת ברוכב אופנוע וגרמה לו ולנוסעת שהייתה עמו חבלות של ממש הסתיים עם פסילה של 60 יום בלבד
    בתיק זה הוגש כתב אישום נגד נהגת אשר הואשמה בגרימת תאונת דרכים שבה נחבל אדם חבלות של ממש (עבירה שלצידה פסילת מינימום של 3 חודשים), במהלך ניהול ההוכחות הסכים בית המשפט לחרוג מפסילת המינימום של 3 חודשים וקבע כי הייתה למעורב אחריות בתאונה ולכן התיק הסתיים עם פסילה בת 60 יום בלבד ובנוסף נדחתה תקופת...
  • נהג בזמן פסילה בפעם השנייה ונפסל לתקופה של 11 חודשים בלבד וזאת לאחר שהיה עצור
    בתיק זה הנהג הואשם בנהיגה בזמן פסילה בפעם השנייה!! הנאשם פנה למשרדנו בהיותו במעצר ימים (מעצר טרם הגשת כתב האישום), בדיון בו נתבקש להאריך את מעצרו של הנאשם גובש הסדר אשר לפיו הנאשם ישוחרר לביתו ללא כל תנאי באופן מיידי, ופסילה של רישיון הנהיגה לתקופה של 11 חודשים בלבד!!
  • תיק שבו יש פסילת מינימום של 3 חודשים הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנהג הואשם בעבירה של הסעת נוסעים בתשלום מעל המותר (יצוין כי הנוסעים היו שב"חים). לעבירה זו מתלווה פסילת מינימום של 3 חודשים, אך לאחר בחינת התיק ע"י עורכי הדין ירון בוכובזה ואליאס סיילס הוא הסתיים ללא פסילה כלל!!!
  • נהג אשר לא ציית לתמרור 302 ולא נתן זכות קדימה לרכב אחר בכניסתו לצומת לא נפסל כלל ואף נמחקו הנדודות הנלוות לעבירה
    בתיק זה הנהג הוזמן לדין והואשם באי ציות לתמרור 302 (כניסה לצומת ללא נתינת זכות קדימה לרכב המתקרב אל הצומת). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל ואף מחיקת הנקודות הנלוות לעבירה!
  • קיצור פסילה מנהלית בעבירה של אי מתן זכות קדימה
    בתיק זה הנהג אשר נהג במונית הואשם כי לא נתן זכות קדימה לרכב משטרה וגרם לו לבלום בלימת פתע! רישיונו של הנאשם נפסל על ידי קצין משטרה ל- 30 יום ועל כן הוגשה בקשה לביטול פסילה מנהלית, בדיון בבקשה הסתיים התיק עם קיצור הפסילה המנהלית ל- 15 יום וללא כל פסילה נוספת מעבר לקיצור!
  • מחיקת נקודות בדו"ח על נסיעה ברמזור אדום
    בתיק זה הוגשה בקשה להישפט על עבירה של נסיעה באור אדום אותו קיבל הנהג. הנהג הגיע לבדו לדיון הראשון בו התביעה לא הייתה מוכנה כלל לשנות את סעיף העבירה לסעיף עבירה אשר לה לא נלווים נקודות משרד הרישוי ועל כן הנהג כפר בתיק והתיק נקבע לדיון הוכחות. במועד ההוכחות משרדנו הגיע לדיון ולמרות שלנהג יש עבר...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 625 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 625 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות גבוהה מאוד, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים עם פסילה על תנאי בלבד, ללא פסילה ואפילו ללא קנס! תת"ע 10816-11-18 מדינת ישראל נגד גלוטין בבית המשפט לתעבורה...
  • נמחקו הנקודות בדו"ח טלפון
    בתיק זה הוגשה בקשה להישפט על דו"ח טלפון אותו קיבל הנהג. הנאשם בתיק זה היה נהג משאית אשר לו עבר עשיר בעבירות תנועה והוא היה על סף פסילה במשרד הרישוי (36 נקודות) התיק הסתיים עם מחיקת הנקודות הנלוות לדו"ח מה שמנע את שלילת רישיונו על ידי משרד הרישוי.
  • פסק דין 8740-05-15 לירן דניאל בקשה לביטול הפסילה
    הלקוח הנ״ל נפסל מנהלית לתקופה של 30 יום וזאת בגין עבירת מהירות חריגה, לאחר פניית הלקוח אל משרדנו נשלח לבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה בקשה לביטול הפסילה
  • תיק תאונת דרכים עונש מזערי
    לקוח זה יוצג ע״י משרדנו בתיק תאונת דרכים, כאשר נפגעה הולכת רגל במעבר חצייה, במהלך המשפט בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, עמדת המדינה הייתה פסילת רישיון נהיגה שלא תפחת מ-6 חודשים, אך לאחר ניהול המשפט הסתיים התיק בפסילה מזערית של 21 יום וקנס מזערי.
  • נהיגה בשכרות בכמות של 190 מק"ג אלכוהול (נהג חדש) הסתיים עם פסילה של 45 ימים בלבד וללא מגבלות משרד הרישוי!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 190 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף לנהג הנמנה חדש לגביו נקבע כמות אסורה של 50 מק"ג בחוק. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות של כמעט פי 4 מהמותר, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים עם תיקון משמעותי לכתב האישום שמונע את הגבלות...
  • נהיגה בשכרות בפעם השנייה בכמות של 419 מק"ג אלכוהול הסתיים עם 60 ימי פסילה בלבד!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בפעם השנייה בכמות של 419 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות גבוהה מאוד וזאת בפעם השנייה תוך 3 שנים, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים עם פסילה בת 60 ימים בלבד! תת"ע 10281-07-19 מדינת ישראל נגד אלקים...
  • גרימת תאונת דרכים + נהיגה בשכרות בכמות של 605 מק"ג אלכוהול הסתיים בפסילה של 6 חודשים בלבד!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין גרימת תאונת דרכים עם חבלות קשות תוך כדי נהיגה בשכרות בכמות גבוהה של 605 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. למרות שתאונת הדרכים גרמה לחבלות קשות ולמרות הכמות הגבוהה שנמדדה הסתיים התיק לאחר ניהולו על ידי משרדנו עם פסילה מינימאלית של 6 חודשים בלבד! תת"ע 7573-01-18...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 300 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 300 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף ונמצא כי הוא נהג בשכרות על פי בדיקה זו. לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים ללא פסילה בפועל ועם קנס מינימלי של 600 ₪ בלבד! תת"ע 265-03-17 מדינת ישראל נגד לזר בבית...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 295 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 295 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף ונמצא כי הוא נהג בשכרות על פי בדיקה זו. לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים ללא פסילה בפועל ועם קנס מינימלי של 750 ₪ בלבד! תת"ע 8799-04-19 מדינת ישראל נגד פרץ בבית...
  • נהיגה בשכרות בכמות של 275 מק"ג אלכוהול (נהג חדש) הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 275 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף לנהג הנמנה על אוכלוסייה מיוחדת לגביו נקבע כמות אסורה של 50 מק"ג בחוק. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות של פי 5.5 מהמותר, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים ללא פסילה בפועל! תת"ע 6165-02-19...
מידע שימושי
מאמרים נבחרים
  • תאונת דרכים כאשר מדובר בנהיגה בשכרות
    כאשר משלבים בין שתי העבירות יחד רף הענישה עולה באופן משמעותי, כך לדוגמא בעבירה של תאונת...
  • היכן ניתן לבצע שימוע מנהלי בגין עבירת נהיגה בשכרות
    כאשר נהג מבצע עבירה של נהיגה בשכרות הוא נחשף באופן מידי לאפשרות פסילה מנהלית של רישיון...
  • הליך השימוע בעבירת נהיגה בשכרות וייצוג על ידי עורך דין תעבורה
    כאשר נהג מבצע עבירה של נהיגה בשכרות הוא נחשף באופן מידי לאפשרות פסילה מנהלית של רישיון...
  • משמעות ענישת המינימום בנהיגה בשכרות
    החוק במדינת ישראל קובע עונש מינימום לנהגים אשר מבצעים עבירה של נהיגה בשכרות. עונש...
  • הכול אודות כתב אישום בשכרות בפעם השנייה או יותר
    במקרים מסוימים, נהג אשר ביצע עבירת נהיגה בשכרות בפעם השנייה- עונשו יהיה גבוה יותר
  • אכיפה מיוחדת בשכרות
    אסור לנהגים צעירים עד גיל 24 ונהגים מקצועיים כגון נהגי מוניות בתפקיד, נהגי אוטובוסים...
  • סירוב להיבדק בבדיקת שכרות
    שוטר רשאי לבקש מכל נהג לבצע בדיקת שכרות באמצעות מכשיר ה"ינשוף" גם אם לא קיים חשד כלל כי...
  • תפקידו של עורך הדין לתעבורה בעבירת נהיגה בשכרות
    תפקידו המרכזי של עורך הדין לענייני תעבורה הוא לייצג את האינטרסים המובהקים של האדם אותו...
  • פסילת רישיון בעבירת השכרות
    עבירת השכרות הינה אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר, ורשויות החוק והאכיפה עושות כל...
  • נהיגה בשכרות: נהג חדש / צעיר
    נהיגה בשכרות נחשבת לאחת העבירות התעבורה החמורות ביותר. החוק מתייחס בחומרה אל נהגים...
  • מה קובע החוק בקשר לענישה בשכרות?
    החוק במדינת ישראל בנוגע לעבירת נהיגה בשכרות כולל בין היתר: פסילת רישיון הנהיגה לתקופה...
  • זיכוי בעבירה של שכרות – האם אפשרי?
    זיכוי בעבירה של שכרות או מתן הקלות בעונש הינם פונקציה של מקצועיות משפטית מטעם עורך הדין...
  • מהו ריכוז האלכוהול המותר בזמן נהיגה?
    כמות אלכוהול בבדיקת נשיפה: באמצעות מכשיר הינשוף, הרף התחתון עומד על 290 מיקרוגרם...
  • מהו מכשיר הינשוף?
    מכשיר "הינשוף" הוא למעשה מכשיר המודד את כמות האלכוהול בגופו של הנהג החשוד בנהיגה בשכרות
  • מהי בדיקת דם?
    בדיקת הדם היא ללא ספק הבדיקה המדויקת ביותר לצורך גילוי ריכוז האלכוהול בדם
  • מהי בדיקת שכרות?
    בדיקת שכרות הינה בדיקה יזומה, המתקיימת על ידי שוטרי התנועה בישראל, לאותם נהגים אשר על...
  • מד מהירות לייזר – האם הוא מדייק
    אחד מכלי האכיפה הנפוצים ביותר ברשות משטרת ישראל הוא הממל"ז (מד מהירות לייזר). האם כלי...
  • אמינות בדיקת ינשוף
    הינשוף הוא מכשיר נשיפה אלקטרוני שבעזרתו מתבצעות בדיקות שטח שמטרתן לקבוע האם נהג הרכב...
  • בדיקת מאפיינים – האם חובה?
    יש לציין שבדיקת המאפיינים אינה בדיקה מדעית ואין הנהג חייב להסכים לבצע את בדיקה זו
  • האם ניתן להרשיע על בסיס בדיקת המאפיינים?
    למרות שבדיקת המאפיינים המתבססת ברובה על שיפוט דעתו של שוטר התנועה המבצע את הבדיקה...
  • איך לנהוג בקבלת דוח מצלמת מהירות
    עבירות נהיגה במהירות מופרזת נאכפות באמצעות מגוון אמצעים טכנולוגים ביניהם מצלמת מהירות....
  • מהי בדיקת המאפיינים?
    בדיקת מאפיינים הינה אחת הדרכים לביצוע בדיקת שכרות המתבצעת על ידי שוטרי התנועה האמונים...
  • מהי נהיגה במהירות מופרזת?
    כאשר אדם נוהג מעל למהירות המותרת בכביש מסוים, הוא עובר על החוק. לעיתים, מדובר בחריגה...
  • הכול אודות סירוב להיבדק
    סירוב למתן בדיקת שכרות מתפרשת כמתן הודאה בדבר העבירה, ועלולה להוביל להטלת העונשים...
  • המהירות המותרת בכבישי ישראל
    כבישים במדינת ישראל מסווגים על פי החלוקה הבאה: כבישים ארציים, כבישים אזוריים, כבישים...
  • הענישה בעבירת נהיגה בשכרות
    24 חודשי פסילת רישיון, היא תקופת הזמן שהגדיר המחוקק לעונש המינימאלי לאדם שנמצא אשם...
  • זיכוי בעבירה של מהירות מופרזת – האם אפשרי ?
    צריך לדעת שבמידה ונתפסתם בעבירה של מהירות מופרזת, הדבר אינו גזירת גורל ואתם יכולים לצאת...
  • דרגות הענישה בעבירת מהירות מופרזת
    נהיגה במהירות מופרזת הינה אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר וכך גם רמת האכיפה
  • מהן טענות ההגנה בעבירת נהיגה בשכרות?
    חשוב לדעת- כל מקרה של עבירת נהיגה בשכרות הינו מקרה ספציפי המתייחס לסיטואציה בה נערכה...
  • מהו עונש על הריגה בתאונת דרכים
    תאונת דרכים קטלנית היא תאונה שבה נהרג אדם. מה העונש שתקבלו אם תקלעו לסיטואציה בה הרגתם...
  • ועדת ערר תל השומר - איך לעבור את זה בשלום?
    אם הגעתם למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ושם התקבלה ההחלטה שרישיונכם נפסל, המשמעות היא...
  • עורך דין פסילה מנהלית – קווים לדמותו
    רשיונכם נשלל? עורך דין לפסילה מנהלית ידע לטעון עבורכם את הטענות הרלוונטיות על מנת...
  • עסקאות טיעון בעבירת נהיגה בשכרות
    הסדר טיעון הוא למעשה כלי משפטי שנועד לייעל את הליך הטיפול בתיקים פלילים מכל סוג שהוא,...
  • עונש מאסר בעבירות מהירות חמורות
    בכל מקרה שנהג קיבל זימון לדין בעבירת מהירות מופרזת, צריך לדעת שהוא יכול לקבל עונש מאסר...
  • דרכי ההתנהלות בקרות תאונות דרכים
    הייתם מעורבים בתאונת דרכים? במאמר זה דרכי התנהלות דיווח על תאונת דרכים בקרות תאונת...
  • 7 דברים שאתם צריכים לדעת על המרב״ד
    המרב״ד – היא יחידה שתפקידה לערוך בדיקות רפואיות לנהגים המופנים אליה, בכדי לקבוע את...
  • ייצוג על ידי עורך דין לתעבורה בנהיגה בשכרות
    על מבצע עבירת הנהיגה בשכרות לפנות באופן מידי לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה בכלל ובעבירת...
  • הענישה בתאונת דרכים עם חבלות או נזק לרכוש
    ענישה בתאונת דרכים עם חבלות או נזק לרכוש נקבעת רק במידה ונפתחת חקירה ומוגש כתב אישום...
  • כיצד ניתן לבטל איסור שימוש ברכב?
    במידה וגם נגדכם הוטל איסור שימוש ברכב, תוכלו להגיש בקשה בעניין לבית המשפט לתעבורה...
  • נקודות משרד הרישוי בעבירת המהירות
    בעבירת מהירות על פי החוק רישום של 8 נקודות וכן קנס בגובה של 750 שקלים, חל על נהיגה...
  • מהו הסיכוי שלכם להצליח לבד בוועדת ערר על החלטת המרב״ד
    אם הופניתם למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עומדת לכם האפשרות להגיש תוך 30 יום ערר לוועדת...
  • כיול מכמונות המהירות
    בכיול בודקים האם הערכים תואמים את אבות המדידה המקובלות לבין קריאותיו של מכשיר
  • מהן העבירות בהן ניתן להטיל איסור שימוש ברכב?
    במאמר זה יפורטו רשימת העבירות בגינן ניתן להטיל איסור שימוש ברכב (החרמת הרכב)
  • הענישה בתאונת דרכים עם חבלות של ממש
    מידת הענישה תלויה בסעיפי האישום ובחומרת הפגיעה הגופנית שנגרמה לנפגע בעקבות תאונת הדרכים
  • עורך - דין נהיגה בשכרות
    מה החוק אומר בגין נהיגה בשכרות? מה העונש הצפוי לנהג בגין עבירה זו? מהי כמות האלכוהול...
  • ערעור על החלטות הוועדות הרפואיות
    במידה וגם אתם רואים את עצמכם כנפגעים מהחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בענייניכם,...
  • פסילה עד תום ההליכים בנהיגה בשכרות
    כאשר נהג מבצע עבירה של נהיגה בשכרות הוא מקבל באופן מידי כתב אישום וזימון לבית משפט כמו...
  • איך מתכוננים לוועדת ערר?
    ועדת הערר היא למעשה בית דין מנהלי לענייני ערעורים בלבד, המתפקדת כמעין שופט רב-ראשי...
  • מהם התנאים להטלת איסור שימוש ברכב?
    ישנן מספר סוגי עבירות תנועה בגינן מוטל על נהג הרכב ובעליו, איסור שימוש ברכב (החרמת...
  • הכול על מכשיר הדבורה
    מכשיר הדבורה עובד בשיטת רדאר וניתן להפעיל אותו בין אם הניידת עומדת לבין אם הניידת בתנועה
  • חשיבותו של עו"ד לתעבורה בתאונות דרכים
    ייעוץ משפטי מטעם עו"ד המתמחה בדיני התעבורה, מאפשר לכם לבחון את המצב הראייתי בתיק באופן...
  • עורך דין – נהיגה במהירות מופרזת
    נהיגה במהירות מופרזת זוהי עבירת תעבורה שכיחה מאוד ולמעלה מ14% מהתאונות במדינת ישראל...
  • המדריך המלא לכל מי שרישיונו נפסל
    רישיון הנהיגה שלנו הוא המפתח לניידות שלנו. היכנסו לקרוא על מהם הגורמים הפוטנציאלים...
  • מות אדם בתאונת דרכים כאשר מדובר בנהיגה בשכרות
    עבירה של נהיגה בשכרות היא אחת העבירות החמורות הקיימות בתחום התעבורה, כאשר נגרמה תאונת...
  • ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
    המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף השייך למשרד הבריאות, אך למעשה, הוא קובע את החלטות...
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול לנהג חדש
    נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחשבת לאחת העבירות התעבורתיות החמורות ביותר, בטח כאשר מדובר...
  • החשיבות במחיקת הנקודות הנלוות לעבירות תנועה
    נהג שצבר יותר מ-36 נקודות, רישיונו נפסל באופן מידי לתקופה של שלושה חודשים, אשר בסיומה...
  • החשיבות בייצוג משפטי בוועדות הרפואיות
    מכיוון שהמלצותיהן של הוועדות הרפואיות מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הופכות ברוב...
  • מדיניות הענישה בנהיגה בשכרות כאשר מדובר בעבירה חוזרת
    כאשר מדובר בנהג אשר ביצע עבירה של נהיגה בשכרות בפעם השנייה או יותר רף הענישה עולה פי...
  • כיצד ניתן לבטל פסילה מנהלית?
    לכל נהג במדינת ישראל קיימת הזכות לבקש ולבטל את החלטת קצין המשטרה בדרגת מפקח ומעלה,...
  • כיצד פועל מכשיר הממל"ז ?
    פירוש ראשי התיבות ממל"ז הוא מד מדידה לייזר, והוא המכשיר שאיתו מודדת משטרת התנועה את...
  • סמכויות שוטר תנועה וזכויות נהג
    תפקידו של שוטר התנועה הוא לאכוף את חוקי וכללי התנועה בהתאם להוראות החוק ופקודת התעבורה....
  • מהם מכמונות המהירות ?
    מכמונות מהירות הינם המכשירים המשמשים את משטרת התנועה לאכוף את מהירות הנסיעה המותרת...
  • ערעור על החלטת משרד הרישוי
    כאשר מוגש ערעור על החלטת משרד הרישוי, חשוב לדעת האם מדובר בפסילה מטעמים בריאותיים או...
  • מהן העבירות בהן ניתן להטיל פסילה מנהלית?
    במאמר זה נעסוק במקרים בהם ניתן להטיל פסילה מנהלית
  • חשיבותו של בוחן תנועה מטעם הנאשם בעבירות תאונות דרכים קטלניות
    במקרים רבים נדרש עורך דין תאונות דרכים להסתייע בשירותיו של בוחן תנועה מטעם ההגנה
  • עורך דין - נהיגה בשלילת רישיון
    שלילת רישיון כשמה היא מצב שבו אין לנהג אפשרות חוקית לנהוג ברכב שלו שכן בוטלה לו לזמן...
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול לנהג חדש
    נהג חדש נדרש להקפדה יתרה על חוקי התנועה ועל הימנעות יתרה מביצוע עבירות תנועה בכלל...
  • פגיעה ברכוש בעת נהיגה בשכרות
    נתפסת נוהג בשכרות? עבירה בשכרות היא עבירה אסורה על פי החוק. היכנסו לקרוא אודות עבירת...
  • מתי יידרש נהג להגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים
    המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו מכון בדיקות רפואיות ומבדקים פסיכולוגיים שנועד בראש...
  • מהי מדיניות הענישה בעבירת אי ציות להוראות שוטר
    חובת הציות להוראות השוטר, גוברת בכל המקרים על חובת הציות לתמרור, רמזור או כל חוקי...
  • כיצד לפעול עם קבלת הזימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים
    המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף ציבורי, המשמש כמעין "סמכות משפטית" מתוקף הגדרתו כ-...
  • מהן טענות ההגנה בעבירה של אי ציות להוראות שוטר?
    במקרים של הגשת כתב אישום וזימון לבית המשפט לתעבורה בגין עבירת אי ציות להוראות שוטר,...
  • רשימת העבירות שיובילו לאי חידוש רישיון של נהג חדש
    ישנן מספר עבירות שבמידה ונהג חדש עובר עליהן, רישיונו אינו מחודש באופן אוטומטי לאחר...
  • סירוב לבדיקת ינשוף
    בדיקת ינשוף הוא שמה של בדיקה המודדת את ריכוז האלכוהול המצוי באוויר הננשף מריאותיו של...
  • ערעור על עבירות תנועה
    לאור העלייה במספר תאונות הדרכים בישראל, המדינה מנסה לצמצם את עבירות התנועה על ידי הגברת...
  • נהיגה בזמן פסילה
    נהיגה בזמן שלילה הפכה לתופעה נפוצה בישראל. תופעה זו נחשבת כחמורה ביותר שכן הנהג "מצפצף"...
  • תאונת דרכים קטלנית
    במקרים של תאונת דרכים קטלנית, משטרת ישראל מעבירה את תיק החקירה לפרקליטות
  • מהם התנאים להטלת פסילה מנהלית?
    במאמר זה נעסוק בתנאים החייבים להתקיים במסגרת הטלת פסילה מנהלית.
  • זימון לדין בעבירת המהירות
    נהג יקבל זימון לדין אם עבר על 41 קמ"ש ומעל המותר בדרך עירונית או מעל 51 קמ"ש בדרך בין...
  • נהיגה ללא חגורת בטיחות
    לנהיגה ללא חגורת בטיחות עלולות להיות השלכות הרות אסון. לא רק לנהג אלא גם לנוסעים ברכב....
  • חציית קו הפרדה רצוף
    עבירת חציית קו הפרדה רצוף לשם ביצוע עקיפה הינה עבירה מסכנת חיים וכך גם ההתייחסות אליה...
  • מצלמות מהירות – ממה כדאי להיזהר ?
    משטרת ישראל רישתה את הארץ במצלמות מהירות אשר תפקידן לצלם נהגים העוברים על המהירות המותרת
  • מיהו הגורם המוסמך בהטלת פסילה מנהלית?
    קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה הינו הגורם הבלעדי המוסמך להורות על פסילת רישיון נהיגה...
  • מתי נמחקות נקודות משרד הרישוי
    כל נהג שעבר עבירות תנועה יכול לפתוח דף חדש במידה ועמד בקריטריונים של משרד הרישוי במאמר...
  • תפקידו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
    תפקידו המרכזי של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא לאתר ולמנוע מנהגים שאינם כשירים לנהיגה...
  • כתבי אישום בתאונות דרכים כאשר הנפגע היחיד הוא הנאשם עצמו
    תאונת דרכים שתוצאותיה הן נפגעים בגוף, גוררת אחריה הגשת כתב אישום
  • מהי חובת יידוע נהג על שלילת רישיון נהיגה ?
    החוק קובע כי די בעצם במשלוח הודעה בדואר רשום בכדי להקים חזקה על פיה הנהג מודע לכך...
  • נהיגה בהשפעת סמים
    נהיגה תחת השפעת סמים, נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה בישראל. זאת, לאור...
  • מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת סמים?
    נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים. מדובר בשתי עבירות שונות. נציג להלן כל אחת משת...
  • ההגבלות על נהג חדש וסיומן
    במהלך התקופה בה מוגדר הנהג כנהג חדש חלות עליו הגבלות ותקנות מיוחדות שבמאמר זה נפרטן
  • מהי עבירת אי ציות להוראות שוטר?
    חובת הציות להוראות שוטר מחייבת את עובר הדרך לציית לכל הוראה שניתנה, גם אם הדבר נוגד את...
  • אי ציות להוראות תמרור המוטבע על הכביש
    במקרה של עבירת תנועה המתייחסת לאי ציות לחיצים וסימונים המוטמעים על גבי הכביש, עבירה זו...
  • דו"ח של שוטר על נסיעה ברמזור אדום
    חשוב לדעת, שלאחר שקיבלתם את הדו"ח מהשוטר, במידה ושילמתם אותו הדבר מהווה הודיה בביצוע...
  • משפט תעבורה על דוחות משטרה בגין אי ציות לתמרור
    תקנה 22 לתקנות התעבורה קובעת כי לנאשם בדבר עבירת אי ציות לתמרור הזכות להוכיח כי התמרור...
  • זיכוי בעבירת נסיעה ברמזור אדום – האם אפשרי?
    ישנם מספר טענות הגנה אשר עומדות לנהג לצורך חפותו, אחת מהן היא האפשרות כי במידה והרמזור...
  • עבירה של נסיעה ברמזור אדום המתבססת על צילום הרכב
    משטרת ישראל נעזרת במצלמות הנמצאות בצמוד לרמזורים בצמתים רבים ברחבי המדינה בכדי לתפוס...
  • הכול על אי ציות להוראות תמרור עצור
    תמרור עצור הינו תמרור המחייב את נהג הרכב לציית לשני חוקי תעבורה בעת ובעונה אחת. האחד,...
  • הכל על שימוש בטלפון בזמן נהיגה
    במהלך שנת 2012 נתפסו כ-90 אלף אנשים כאשר הם מדברים בטלפון סלולארי ללא דיבורית במהלך נהיגה
  • טענות ההגנה בעבירה של שימוש בטלפון
    נהגים יכולים לנסות ולהוכיח כי הם לא דיברו בטלפון בזמן האירועים על ידי מספר דרכים...
  • מהי עבירה של נהיגה בקלות ראש
    כאשר המשטרה בוחרת להחמיר עם נהג ולייחס לו אישום של נהיגה בקלות ראש, הדבר גורם להחמרת...
  • זיכוי בעבירה של אי ציות להוראות שוטר – האם אפשרי?
    בכל המקרים, עבירת אי ציות להוראות שוטר הינה עבירה הגוררת אחריה הגשת כתב אישום וזימון...
  • תפקידו של עורך הדין לתעבורה בעבירה של נהיגה בקלות ראש
    במידה וגם נגדכם הוגש כתב אישום בגין עבירת תנועה מסוימת, ובין היתר נטען כי נהגתם בקלות...
  • מהו ההבדל בין הריגה לגרימת מוות ברשלנות
    ההבדל המהותי באישום בגין גרימת מוות ברשלנות לבין אישום בעבירת הריגה הינו העונש המוטל על...
  • הענישה בעבירת גרימת מוות ברשלנות
    החוק במדינת ישראל שופט את העבירות השונות על פי חומרתן, ומעל הכול, על פי תוצאותיהן.
  • חשיבות עדות ניטראלית בעבירת גרימת מוות ברשלנות
    במהלך חקירת המשטרה את נסיבות התאונה, ובמהלך איסוף הראיות כנגד הנאשם, מבצעת משטרת ישראל...
  • חשיבות עדותו של הנאשם בעבירה של גרימת מוות ברשלנות
    עדות הנאשם בעבירה היא חלק בלתי נפרד מכלל הראיות בתיק, ומכאן גם חשיבות העדות במסגרת...
  • חשיבותו של עו"ד לתעבורה בכל עבירה בה מואשם נהג חדש
    מדינת ישראל מתייחסת בחומרה לעבירות שנהגים חדשים מבצעים ועל כן נהג חדש המבצע עבירת...
  • זיכוי בעבירת גרימת מוות ברשלנות – האם אפשרי
    זיכוי בעבירת גרימת מוות ברשלנות הינה אפשרית, וזאת במידה ושכרתם את שירותיו המקצועיים של...
  • משמעות שלילת רישיון לנהג חדש
    נהג חדש שיורשע בעבירת תנועה חמורה עלול להידרש לעמוד מחדש במבחן נהיגה עיוני ו/או מעשי...
  • עבירת השכרות לנהג חדש
    לאחרונה חלה החמרה בחקיקה ובגישתם של המשטרה ושל בתי המשפט בהתייחסותם לעבירת השכרות בכלל,...
  • עבירת המהירות לנהג חדש
    נהג חדש שהורשע בעבירות מסוימות בשנתיים הראשונות לנהיגתו, ישוב ויתבקש לעבור תיאוריה...
  • מהי עבירה של נהיגה בחוסר זהירות
    על מנת להאשים נהג בנהיגה בקלות ראש או בנהיגה ברשלנות, חייבת להתקיים הוכחה המעידה על...
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול לנהג חדש
    כל נהג שטרם עברו שנתיים מיום קבלת הרישיון שלו מוגדר כנהג חדש. מה אומר החוק לגבי נהיגה...
  • סיכון הולכי רגל במעבר חציה - עבירות וענישה
    אזור מעבר חציה מיועד למעבר של הולכי רגל. נהג שלא נותן זכות קדימה, מפריע או מסכן את הולך...
  • שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה
    שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הוא עבירה חמורה על פי החוק הישראלי, כיוון שזה עלול לסכן...
  • האם עישון קנאביס נחשב נהיגה תחת השפעת סמים?
    השימוש בקנאביס הפך בשנים האחרונות לנפוץ יותר ויותר. הנהיגה תחת השפעתו של מי שנמצא סם...
  • דין עבירות תנועה לנהג חדש
    דין עבירות תנועה לנהג חדש כולל בתוכו עבירות חמורות על פי פקודת התעבורה, שבגינן עלול...
  • מהו העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?
    דיני התעבורה בישראל רואים בנהיגה תחת השפעת סמים כאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר. מה...
  • נהג צעיר – לפני שעולים על הרכב כדאי שתקראו את זה
    קיבלת רישיון? מזל טוב! הנה כל מה שאתה צריך לדעת. על נהג צעיר, משמע מי שטרם מלאו לו 24...
  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה
    אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה גורם פעמים רבות לתאונות דרכים מסכנות חיים עקב...
  • שימוש בטלפון בזמן נהיגה
    נתפסתם משתמשים בטלפון בזמן נהיגה? שימוש בטלפון בזמן נהיגה אסור בחוק ועשוי לגרור אחריו...
  • אי מתן זכות קדימה
    אי מתן זכות קדימה היא עבירה חמורה שתוצאותיה עלולות להיות קשות מנשוא. היכנסו לכתבה למידע...
  • עקיפה אסורה
    עבירת עקיפה אסורה הינה אחת מעבירות התעבורה השכיחות והמסוכנות ביותר. ניתן לעבור את...
  • נהיגה עם אוזניות - האם מדובר בעבירה?
    רבים חושבים כי נהיגה עם אוזניות בזמן אינה עבירה על החוק. בניגוד להחזקת טלפון, למשל, שתי...
  • עו"ד תעבורה בתל אביב
    דיני התעבורה בישראל, מתייחסים לנהיגה בכלי תחבורה יבשתיים - מכונית, אופנוע, משאית וכן...
  • מתי תזדקקו לשירותיו של עורך דין לענייני תעבורה?
    בשנים האחרונות עלה מספר תאונות הדרכים ועבירות התנועה בישראל ולכן מערכת אכיפת החוק...
  • כללי אצבע כאשר נתפסים בנהיגה בשכרות על ידי בדיקת נשיפה
    הכתבה שלפניכם עוסקת בתהליך בדיקת נהג בנהיגה בשכרות ואיך להתנהג בכל שלב של תהליך הבדיקה...
  • מחיקת נקודות תעבורה – סדר בשיטת הנקודות
    במאמר זה הסבר מפורט איך ומתי נמחקות הנקודות ומה החובות מוטלות על הנהגים בכדי שרישיונם...
  • שיטת נקודות משרד הרישוי
    שיטת הניקוד של משרד הרישוי הינה שיטה המאפשרת לרשויות החוק והאכיפה לעקוב אחר נהגים...
  • שלילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי
    צבירת 36 נקודות בגין עבירות תנועה שונות יובילו לשלילת רישיון לתקופה של שלושה חודשים
  • התליית רישיון נהיגה של נהגים על ידי משרד הרישוי
    התליית רישיון היא ביטול זמני של רישיונכם עד לביצוע הקורס, התליית הרישיון נכנסת לתוקפה...
  • אכיפת עבירת נהיגה בזמן פסילה
    המשטרה נוקטת בפעולות אכיפה כנגד הנוהגים בזמן פסילה או שלילה. במסגרת הבדיקות השגרתיות
  • משמעות עונש הפסילה לנאשם בעבירה של נהיגה ללא רישיון
    נהגים הנוהגים ברכב ללא רישיון, המכונים בשפה המשפטית :"בלתי מורשים לנהיגה", עוברים למעשה...
  • מהי עבירת הפקרה בתאונת דרכים
    מחויבות הפוגע בתאונת דרכים מחויב להזעיק עזרה למקום התאונה ולידע את גופי ההצלה ולהמתין...
  • צורת הדיווח הנדרשת על שלילת רישיון נהיגה
    במאמר הבא נעסוק בסמכות החוקתית בנוגע לשלילת רישיון ובצורת הדיווח הנדרשת על ידי כל אחד...
  • מדיניות הענישה בעבירת הפקרה
    העונשים על מי שביצע עבירת הפקרה אחרי פגיעה נעים בין 3 שנים ועד ל-14 שנות מאסר בפועל ולא...
  • מהי חובת יידוע נהג על היותו שלול על ידי בית המשפט ?
    החוק קובע כי די בעצם משלוח ההודעה בדואר רשום בכדי להקים חזקה על פיה הנהג מודע לכך...
  • מהי עבירת גרימת מוות ברשלנות
    רשלנות מוגדרת על פי החוק "כאי מודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות או לאפשרות הגרימה...
  • חובת נהג לא מעורב בתאונת דרכים
    מטרת החוק היא להבטיח מתן עזרה מיידית לנפגע בתאונת דרכים או בדרך אחרת וזאת בכדי לשמור על...
  • זיכוי בעבירת ההפקרה, האם אפשרי
    על התביעה להוכיח את קיומה של תשתית ראייתית להוכחת אשמתו של הנאשם, האם זיהו את הנאשם דרך...
  • החמרת מדיניות הענישה – עבירות תעבורה
    לאחרונה הוחלט להגביר את המאבק בתאונות הדרכים ולאור זאת להחמיר עם עברייני התנועה המועדים...
  • מעצר עד תום ההליכים בעבירת הפקרה
    מעצר עם תום ההליכים הוא אחד מהכלים המשפטיים הקיצוניים שניתן לנקוט כלפי נאשם בעבירה...
  • מהם התנאים לבדיקת נהיגה תחת השפעת סמים
    בדיקת שתן תיערך לחשוד רק במקרים בהם עולה חשד סביר כי הנהג נתון להשפעת סמים מסוכנים.
  • האם קיימת חובה לבצע בדיקת סמים?
    לאף שוטר אין את הסמכות לערוך לכם בדיקת סמים מבלי חשד סביר, משום שהדבר מהווה פגיעה...
  • הענישה בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים
    בתי המשפט בבואם לדון בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים, נוטים להחמיר את מידת הענישה
  • מהן טענות ההגנה בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים?
    התנהגות בלתי הולמת וראויה של שוטרי התנועה כלפי הנאשם, ודרישה למתן דגימות בדיקה ללא...
  • בדיקת דם / שתן בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים
    בדיקת דם או שתן תתאפשר רק במקרים בהם עולה החשד כי הנהג נתון להשפעת סמים
  • עורך דין לתעבורה – האם הכרחי בעבירת המהירות ?
    עורך הדין לענייני תעבורה בודק את חומר הראיות ומאתר פגמים היכולים להוכיח את חפותו של הנהג
  • כיצד בוחרים עורכי דין תאונות דרכים?
    במאמר שלפניכם ריכזנו עבורכם מספר עצות מקצועיות שיסייעו גם לכם לבחור את עורך הדין הראוי...
  • עבירת אי השארת פרטים
    השארת פרטים לאחר מעורבות בתאונת דרכים ללא נפגעים הינה חובה
  • פסילות מינימום בתאונות דרכים
    פסילות מינימום בתאונות דרכים מתייחסות ברוב המקרים לתאונות דרכים עם נפגעי גוף
  • כתבי אישום בתאונת דרכים ללא נפגעים
    במקרים בהם אחד הצדדים ביצע עבירת תנועה חמורה שהובילה לתאונת הדרכים ככל הנראה יוגש כנגדו...
  • כתבי אישום בתאונות דרכים עם נפגעים
    תאונת דרכים שתוצאותיה הן נפגעים בגוף, עשויה לגרור אחריה הגשת כתב אישום
  • מהו עונש מעבר ברמזור אדום
    העונש על מעבר ברמזור אדום משתנה ותלוי בנסיבות השונות שבהן העבירה נעברה. יחד עם זאת,...

תד 9050-09 מדינת ישראל נ' עמי כלפון

התקשרו עכשיו לשיחת ייעוץ חינם

תד 9050-09 מדינת ישראל נ' עמי כלפון

בפני: כב' השופטת רבקה בן יששכר שורץ

כנגד הנאשם הוגש כתב אישום שמייחס לו, בין השאר, עבירה של גרימת מוות ברשלנות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה. בכתב האישום יוחסה לנאשם אחריות לגרימת תאונת דרכים, שגרמה למות אדם. התאונה אירעה כשהנאשם נעמד, בשול הימני של הכביש, על מנת לטפל במטען (ציוד קירור) שהוביל על עגלה, רתומה לרכבו. משאית אשר נסעה בנתיב הימני פגעה עם חזיתה בחלק האחורי שמאלי של העגלה. כתוצאה מן התאונה נהרג המנוח, שנסע עם הנאשם ואשר עלה על העגלה כדי לטפל במטען. התביעה סבורה, כי הנאשם התרשל בכך שלא קשר את המטען שהיה על העגלה כראוי וכי משנדרש לחזקו תוך כדי הנסיעה היה עליו לעצור במקום אחר ובטוח יותר מהמקום בו נעצר.
.
בית המשפט זיכה את הנאשם מעבירת גרימת מוות ברשלנות ופסק כלהלן:
מהראיות עולה, כי הנאשם אינו אחראי לתוצאה הטראגית של התאונה וכי החטאת רובץ לפתחו של נהג המשאית, אשר התרשל באופן נהיגתו, לא הבחין ברכב הנאשם מבעוד מועד אף שיכול היה לעשות כן ולא מנע התאונה. הנאשם אשם בנהיגה בחוסר זהירות ללא קשר לתוצאת התאונה. עמדת הבוחן שמתעלמת מהופעת החריץ והסימנים הלבנים בשוליים עוד לפני הופעת חריץ וסימנים דומים על נתיב הנסיעה, תמוהה. המדובר במחדל חקירה שלא ניתן להתעלם ממנו.
כשבית המשפט שוקל את אי מתן תשומת הלב המספקת של הבוחן לממצאים כה חשובים בזירה מתוך שכחה יש לכך השלכה גם על הערכת אמינות ודיוק נתונים אחרים שקבע לגביהם קיימת מחלוקת בין הצדדים. המסקנה המתבקשת מעדות הבוחן היא, כי נהג המשאית צריך היה ויכול היה להבחין בעגלה ולהימנע מגרימת התאונה.
בנסיבות העניין, אין להעדיף את גרסת התביעה דווקא על פני גרסת ההגנה הן לעניין מקום עמידתו המדויק של רכב הנאשם והעגלה והן לעניין נקודת האימפקט. גרסת ההגנה סבירה ונתמכת בראיות שנאספו על ידי התביעה.
הבוחן המשטרתי התרשל כשלא התייחס לסימנים בשוליים בדו"ח הבוחן ולא טרח גם לצלם אותם. אם היה עושה כן, יכול היה להשוות בין הסימנים בשוליים לאלו שעל פני הכביש וללמוד אם מקורם באותו חלק אם לאו. הנאשם הפר הוראת תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה שנועדה להבטיח את הנסיעה והמשתמשים בדרך.
המבחן לטיב חיזוקו של המטען, אינו חייב להתבצע בזמן השמטות המטען בפועל. המבחן הוא, האם המטען מחוזק, אם לאו, ולא אם נשמט בפועל במהלך נסיעה.
עדותו של הנאשם, כי עצר בשוליים על מנת לקשור את הדלת מחמת החשש שמא הדלת שנפתחה תיתלש, תעוף לכביש¬¬¬ ותגרום אסון מוכיחה בעליל, כי נוצר סיכון מאי קשירת המקררים מלכתחילה ועל כן ומאחר ועסקינן בעבירת קפידה אין ספק, כי הוראת התקנה הנ"ל הופרה.
בנסיבות העניין, התאונה לא נגרמה כתוצאה מאי קשירת הדלת, אלא בשל פגיעת המשאית בעגלה ובטנדר בעודם עומדים בשוליים למרות שדה הראייה שהיה לנהג המשאית. נהג המשאית היה צריך לנהוג בזהירות מרבית בכביש וחובת הזהירות שלו חלה גם כלפי נהגים ו/או משתמשים אחרים בדרך אפילו רשלנים הם. אף על פי כן הואיל והתאונה אירעה בקשר עם העבירה של אי קשירת המטען בענייננו חל הסייג ולא יחול הצו. לא הוכח שהנאשם התרשל בשל כך שהמנוח הקדים אותו והספיק לצאת מן הטנדר ולעלות על העגלה במטרה לקשור את דלת המקרר, שנפתחה.
הנאשם פעל כנהג מן היישוב, כשנעצר בשוליים לאחר ששמע רעש והבחין כי דלת אחד המקררים מתנדנדת. הנאשם חשב לתומו, כי זה הדבר הנכון לעשות על מנת שהמשך הנסיעה יהיה בטוח יותר למשתמשים בדרך.
היקף חובת הזהירות המוטלת על נהגים אינו מצומצם אך כלפי נהגים או משתמשים זהירים בדרך. על נהג מן היישוב להיות מודע למכשולים בדרך, תנאי הדרך ומגבלותיה.
על נהג מן היישוב לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה באדם, בעל חיים ו/או ברכב המצויים בדרכו. נהג מן הישוב צריך לצפות גם רשלנות מצד משתמשים אחרים בדרך. נהג מן היישוב חייב לנהוג במהירות המתאימה לתנאי הדרך, בשים לב לשדה הראייה שבכיוון נסיעתו.
על נהג מן הישוב לשמור מרחק בטחון מרכב שנוסע לפניו, מרחק שיאפשר לו לעצור בבטחה אם יידרש לכך עקב כשל בכביש גם אם המדובר בכביש בינעירוני.
התאונה ארעה בשל אופן נהיגתו הרשלני של נהג המשאית שלא הבחין בטנדר ובעגלה עומדים בשוליים מבעוד מועד, אף שניתן היה לעשות כן בהתחשב בשדה הראייה שעמד לרשותו.

הכרעת דין
א. מבוא

הנאשם זכאי מחמת הספק מהעבירה של גרימת מוות ברשלנות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה שיוחסה לו בכתב האישום.

הנאשם מורשע בנהיגה בחוסר זהירות לפי תקנה 21(ג) ובעבירה על תקנה 85(א)(4) לתקנות התעבורה ללא קשר לתוצאות התאונה.

1. כללי

א. לנאשם יוחסה אחריות לגרימת תאונת דרכים, שגרמה למות אדם. התאונה אירעה כשהנאשם נעמד, בשול הימני של הכביש, על מנת לטפל במטען (ציוד קירור) שהוביל על עגלה, רתומה לרכבו.
משאית אשר נסעה בנתיב הימני פגעה עם חזיתה בחלק האחורי שמאלי של העגלה. (להלן:"התאונה").
כתוצאה מן התאונה נהרג הבחור הצעיר (להלן: "המנוח"), שנסע עם הנאשם ואשר עלה על העגלה כדי לטפל במטען.

ב. לאחר ששמעתי את העדויות, התרשמתי מן העדים, עיינתי בראיות שבפניי ובחנתי את משקלן הראייתי הגעתי למסקנה, כי הנאשם אינו אחראי לתוצאה הטראגית של התאונה וכי החטאת רובץ לפתחו של נהג המשאית (להלן: "נהג המשאית" או עת/3), אשר התרשל באופן נהיגתו, לא הבחין ברכב הנאשם מבעוד מועד אף שיכול היה לעשות כן ולא מנע התאונה.

למרות האמור לעיל, מצאתי את הנאשם אשם בנהיגה בחוסר זהירות ללא קשר לתוצאת התאונה, כפי שיובהר בהכרעת הדין.

2. כתב האישום

בכתב האישום מייחסת התביעה לנאשם נהיגה רשלנית שגרמה למוות לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה.

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם עצר רכבו בשולי כביש 40, כאשר העגלה שהייתה רתומה לרכב בולטת כ-60 ס"מ לכיוון נתיב הנסיעה הימני במטרה לקשור דלת אחד המקררים, שנפתחה במהלך הנסיעה.

פרטי הרשלנות המיוחסים לנאשם:

א. שהחנה את רכבו עם העגלה באופן שמפריע לתנועה.
ב. שלא קשר כנדרש את הציוד שהעמיד על העגלה.
ג. שלא נקט אמצעי זהירות ואפשר למנוח לעלות על העגלה כשהיא בולטת לכיוון הכביש.
ד. שלא נהג כפי שמצופה מנהג מן הישוב לנהוג בנסיבות העניין.

3. גרסת התביעה בתמצית

התביעה סבורה, כי הנאשם התרשל בכך שלא קשר את המטען שהיה על העגלה כראוי וכי משנדרש לחזקו תוך כדי הנסיעה היה עליו לעצור במקום אחר ובטוח יותר מהמקום בו נעצר.

לחלופין טוענת ב"כ התביעה, כי משנעצר הנאשם בשול הימני היה עליו להקפיד, כי עצירת הרכב והעגלה יהיו בתחום השול מבלי שתהא בליטה כלשהי לכיוון נתיב הנסיעה.

ב"כ התביעה גורסת, כי נהג המשאית המעורב, לא יכול היה להבחין מבעוד מועד ברכב הנאשם שעמד בשול ועל כן ובהתחשב בראיות שנאספו בזירה, לא הועמד לדין.
4. גרסת ההגנה בתמצית

ההגנה גורסת, כי הנאשם לא אחראי לתאונה ותוצאותיה. ההגנה סבורה, כי התביעה העמידה לדין את האדם הלא נכון, וכי נכון היה להעמיד לדין דווקא את נהג המשאית הפוגעת.

ההגנה טוענת, כי יש לאמץ את העמדה המקורית של הבוחן המשטרתי מר ארליך אשר חקר את התאונה, אסף הממצאים והמליץ להעמיד לדין את נהג המשאית.

ההגנה הסתייעה בחוות דעת מומחה, שהתייחסה לחריצים וסימנים לבנים בזירה, שעל בסיס חלק מהם בלבד הגיעה התביעה למסקנה מוטעית אליבא דגרסת ההגנה.
לחילופין, טענה ההגנה, כי גם אם יימצא דופי באופן נהיגתו של הנאשם חומר הראיות שבתיק מלמד על ניתוק הקשר הסיבתי המשפטי בין הרשלנות לבין תוצאת התאונה, נוכח הרשלנות הגבוהה הבלעדית של נהג המשאית, אשר יכול היה להבחין ברכב הנאשם עומד ויכול היה למנוע התאונה, גם אם כטענת התביעה, העגלה בלטה כ-0.6 מ' לכיוון נתיב הנסיעה.

ב. המחלוקת

המחלוקת העובדתית

1. מקום עמידת רכב הנאשם, האם רכב הנאשם והעגלה עמדו לכל רוחבם בחסות השוליים, כשארעה התאונה, או שמא הייתה חריגה לתחום נתיב הנסיעה.
2. מהו מקום האימפקט המדויק – מה טיבם של הסימנים והחריצים שנמצאים בזירת התאונה והונצחו בין היתר בקלטת – ת/1.
המחלוקת המשפטית

1. האם הנאשם התרשל בנהיגתו? אם כן במה?
2. האם הנאשם אחראי לתאונה ותוצאותיה?
3. האם יש קשר סיבתי בין אופן נהיגתו של הנאשם לתוצאות התאונה
או שמא נותק בשל אופן נהיגתו של נהג המשאית שאין חולק, כי פגע בעגלה שהייתה מחוברת לרכב הנאשם?

ג. הראיות שבתיק

מטעם התביעה העידו:
א. רס"ב ארליך יעקב הבוחן שריכז את הטיפול בתיק- עת/1.
ב. מר רמי לוי עד ראייה- עת/2.
ג. מר סולימאן נאסאסרה – נהג המשאית הפוגעת- עת/3.

מטעם התביעה הוגשו המסמכים הבאים:

א. קלטת שצולמה על ידי הבוחן ארליך יעקב, בה מתועדים הממצאים שמצא
בזירת התאונה (עת/1)- ת/1.
ב. הודעת נאשם מיום 14.9.06- ת/2.
ג. הודעת נאשם מיום 14.1.07- ת/3.
ד. דו"ח בוחן- ת/4.
ה. סקיצה של הבוחן- ת/5.
ו. נספח לסקיצה שמתייחס לפירוט נזקים- ת/6.
ז. חישוב מהירות שנערך על ידי הבוחן- ת/7.
ח. תרשים קנה מידה- ת/8.
ט. לוחות צילומים (17 לוחות סה"כ 46 צילומים)- ת/9א'-ת/9יז'.
י. דו"ח פעולה של סער עמנואל- ת/10.
יא. חוות דעת פענוח טכוגרף- ת/11.
יב. שרטוט שנערך בהנחיית הנהג סלימאן- ת/12.
יג. שרטוט שנערך על ידי הנהג רמי לוי- ת/13.
יד. הודעת נאשם מיום 18.9.06- ת/14.
טו. לוחות צילומים שצולמו על ידי רן רוזנר (5 לוחות צילומים 12 תמונות)-
ת/15א'-ת/15ד'.
טז. ציור שערך עה/3 בדיון מיום 28.4.11- ת/16.

מטעם ההגנה העידו:

א. יגאל אוחיון ראש מדור תאונות דרכים לשכת הבוחנים – עה/1.
ב. הנאשם – עה/2.
ג. מומחה- מר יעקב נצר- עה/3.

מטעם ההגנה הוגשו המסמכים הבאים:

א. הודעת עד הראייה (עת/2) מיום 14.9.06- נ/1.
ב. הודעת עד הראייה (עת/2 ) מיום 3.1.07- נ/2.
ג. הודעת נהג המשאית הפוגע (עת/3) שנגבתה ביום 17.9.06- נ/3.
ד. שרטוט של עת/3 לעניין מיקום מיכלית שנסעה לפניו בכביש- נ/4.
ה. מברק שנערך על ידי עת/1- נ/5.
ו. סיכום תיק – נ/6.
ז. חוות דעת מומחה- נ/7.

ד. עובדות הרלוונטיות להכרעה

יצוין כי, בחלק מהעובדות קיימת מחלוקת בין הצדדים אליהם יתייחס בית המשפט במסגרת הדיון בראיות במהלכו תיבחן בן היתר השאלה אם לפערים הללו יש השלכה להכרעה בתיק.

1. התאונה התרחשה ביום 14.9.06, ואילו כתב האישום הוגש בחלוף שנתיים וחמישה חודשים.

2. מקום האירוע – כביש 40, כיוון נסיעה מדרום לצפון.
מהירות נסיעה מותרת 90 קמ"ש.

3. הכביש חד סטרי דו מסלולי, כאשר בכיוון נסיעת המשאית של הנהג המעורב עקומה קלה שמאלה- (ת/4 סעיף 4).

רוחב שני הנתיבים לצפון – 7.5 מטר כאשר רוחב הנתיב הימני 3.8 מ' – (תרשים ת/8, ועדות הבוחן עת/1 עמ' 11).

רוחב שוליים -2.5 מטר שלאחריהם, מוצב מעקב בטיחות.
רוחב הפס הצהוב 0.25 מ' בלבד.

4. שדה ראייה לנהג המשאית המעורבת – 200 מ' לפנים (ת/4 סע' 4, ועדות עת/1 עמ' 11 לפרו', עמ' 12 שו' 9). אין מחלוקת לגבי נתון זה.

5. רוחב המשאית הפוגעת לפי גרסת הבוחן המשטרתי 2.8 מטר.
מומחה ההגנה סבור, שמדידת הבוחן שגויה, מכיוון שאין משאיות ברוחב הנטען על ידי התביעה וכי רוחב המשאית הינו 2.55 מטר. (עמ' 58 לפרו' שו' 17-18).

6. רוחב הטנדר של הנאשם על פי גרסת הבוחן המשטרתי 1.8 מטר. כאשר מומחה ההגנה מפנה לנתוני היצרן לפיו הרוחב הינו 1.7 מ' (עמ' 8 לחוות הדעת נ/7 ופרו' עמ' 58 שו' 12).

רוחב העגלה 2 מ' על פי מדידת הבוחן המשטרתי, בעוד שמומחה ההגנה סבור, כי גם במדידה זו טעה הבוחן, כי לא מייצרים עגלות ברוחב העולה על 1.7 מ' (עמ' 58 לפרו' שו' 8).

7. נהג המשאית נסע במהירות 88 קמ"ש בזמן האימפקט. מרחק העצירה לו היה זקוק במהירות זו הינו 93 מטר. (ת/7 חישוב הבוחן עת/1).

8. הנזק למשאית המעורבת – פינה ימנית קדמית מעיכה חזקה מלפנים לאחור, עד לגלגל, כאשר הגלגל נוטה ימינה; נזק בשמשה בפינה ימנית בגובה של 1.7 מ' מהקרקע- ניפוץ שמשה בצורת עכביש (תמונות ת/9ח', ת9/ט' ות/15א' – ת/15ד').

הנזק לרכב הנאשם – מעיכות בדופן ימין ושמאל, שמשה בחזית מנופצת עקב הלחץ בדפנות (תמונות ת/9י', ת/9יז') ונזק מאחור (תמונות ת/9 טז').

לעגלה נזק בפינה שמאלית אחורית, סימני צמיג, מעיכה/כיפוף וריצפת העגלה מעץ שבורה. (על פי הנזקים- ת/4, דו"ח בוחן סעיף 5, ת/6 ותמונות ת/9יב',
ת/9יג').

על מעקה הבטיחות נמצאו סימני צבע (ת/4 סעיף 7 ותמונה 36לת/9יד').

9. אין מחלוקת על הנזקים. מקררים שהיו על העגלה הועפו לכביש ולשוליים וניזוקו. (תמונות 2 ו-3 לת/9א', תמונות 4 ו-5 לת/9ב', תמונות 6 ו-7 לת/9ג', תמונה 10 לת/9ד', תמונה 13 לת/9 ה', תמונה 19 ו-20 לת/9ז' ותמונה 35 לת/9יג').

10. בזמן האימפקט היו רכב הנאשם והעגלה בעמידה בתחום השוליים, כאשר יש מחלוקת אם הייתה חריגה של העגלה של 0.6 מכיוון הכביש אם לאו.

11. בעקבות התאונה המשאית דחפה את רכב הנאשם והעגלה הרתומה אליו ישר בכיוון נסיעתה כאשר במהלך הנסיעה העגלה התנתקה. בסופו של דבר טנדר הנאשם והמשאית המעורבת נעצרו כאשר רכב הנאשם צמוד למעקה הבטיחות (תמונות 15 ו-16 לת/9ו' ותמונה 18 לת/9ז' ועדות הבוחן המשטרתי עת/1 עמ' 11 שו' 23-24) והמקררים פזורים בין העגלה לבין הטנדר לכיוון צפון. (עמ' 12 לפרו' שו' 1-2).

12. בזירת התאונה נמצאו מספר חריצים וסימני צבע לבן.
בדו"ח הבוחן סעיף 9 מתייחס הבוחן (עת/1) רק לחריץ על נתיב הנסיעה הימני, שתחילתו 0.6 מ' מקו הצהוב של השול הימני, כאשר בהמשך הנתיב צפונה נראה החריץ במרחק של 0.8 מ' מהשול. (תמונות 2 ו-3 לת/9א', ותמונה 4 לת/9ב'). חריץ זה גם מופיע על גבי התרשים ת/8. החריץ הנ"ל (שמופיע בתמונות שצוינו לעיל על פני נתיב הנסיעה) היווה הבסיס למסקנת הבוחן המשטרתי לעניין מקום האימפקט.

ואולם, בסקיצה ת/5 מסומן חריץ נוסף בשוליים, שלא קיבל ביטוי בתרשים ת/8 או בדו"ח הבוחן. ברם, חריץ זה תועד בקלטת, שהנציחה את הממצאים בזירה (ת/1) ואופן היווצרותו זכה להתייחסות מפורשת מצד עת/1 בקלטת.
נושא החריצים והסימנים שנוי במחלוקת הואיל ויש לכך השלכה על קביעות מקום האימפקט ועל כך יורחב הדיון בהמשך.
ה. דיון

מקום עמידת הטנדר של הנאשם והעגלה הרתומה לו.

עדות הבוחן המשטרתי (עת/1)

הבוחן רס"ב ארליך יעקב חקר את התאונה ותעד את הממצאים מזירת התאונה הן בתמונות והן באמצעות וידאו כפי שעולה מסרט שהוגש וסומן ת/1.

על ממצאים מהזירה ניתן ללמוד גם מסקיצה שערך הבוחן (ת/5) שחלקם העביר לתרשים ת/8.

בתמונות שצילם הנציח הבוחן את הנזקים לכלי הרכב, את מקום עצירתם הסופי, את המטען שניזוק (המקררים) והתפזר לכביש ולשוליים ואת החריצים והסימנים תולדת התאונה על פני הכביש.

הבוחן מצא סימני חיכוך וחריץ במרחק של 0.6 מהשול הימני ומכאן הגיע למסקנה, כי העגלה הייתה 0.6 מ' על נתיב הנסיעה. (ת/4 סע' 14).

בעקבות התאמת נזקים הסיק הבוחן, כי החריץ נוצר כתוצאה מחיכוך בין העגלה לכביש, תולדת מגע בין פינה ימנית קדמית של המשאית לעגלה. (פרו' עמ' 11 שו' 18-24, תמונה 4 לת/9ב' ותמונה 32 לת/9 יב').

הבוחן אישר בחקירתו הנגדית, כי אף שסימני הצבע שנוצרו כתוצאה מחיכוך הם במרחק של 0.6-0.8 מהקו הצהוב של השוליים, החריץ עצמו, שלדבריו נוצר מהאימפקט בין העגלה למשאית הפוגעת (עמ' 21 לפרו' שו' 6-7, שו' 19-21, 25) אינו ברוחב המדובר של 80 ס"מ אלא ברוחב של סנטימטרים בודדים. הבוחן הסביר, כי לא עשה הפרדה בין רוחב החריץ לבין רוחב מכלול סימני החיכוך בכביש (עמ' 22 לפרו' שו' 1-4).

הבוחן העיד בבית המשפט כי :
"אנו יודעים שהמשאית נסעה אחרי ההתנגשות פה ודחפה את הטנדר, ונסעו ביחד עד שהעגלה התנתקה והטנדר והמשאית המשיכו ונעצרו בהמשך" (עמ' 11 לפרו' שו' 23-24).

הבוחן מאשר פיזורם של מקררים על פני הכביש עקב התאונה ונפילתו של אחד משני המקררים הלבנים על השוליים (תמונה 13 לת/9 ה').
הבוחן מאשר שהמקרר שבתמונה 4 הוא אותו מקרר שמופיע על תמונה 6 (עמ' 20 שו' 6-12).

עוד העיד הבוחן, כי המשאית הפוגעת נעצרה בשוליים, ישר ובמקביל לנתיב נסיעתה ולא בסטייה לנתיב (עמ' 17 לפרו' שו' 26-27).

הבוחן אישר קיומו של חריץ נוסף בשוליים, שנוצר ממקרר לבן ואף צוין בסקיצה (ת/5). לדברי הבוחן בשל שכחה, לא ציין החריץ בתרשים ת/8 ואף לא בדו"ח הבוחן ת/4.

הבוחן גם לא תיעד את החריץ בתמונות. משנדרש ליתן לכך הסבר במהלך החקירה הנגדית השיב, כי שכח, לא שם לב. (עמ' 19 לפרו' שו' 6-11).

למעשה במסקנותיו התעלם הבוחן מן החריץ, שמופיע בשוליים אף שתועד בת/5 ובסרט הוידיאו (ת/1) בו נשמע הבוחן מסביר, כי החריץ מקורו החיכוך של המקרר בכביש.

גם בסרט הוידיאו (ת/1) וגם בתמונות שצולמו על ידי הבוחן (תמונות 2 ו-3 לת/9א', תמונה 4 לת/9ב') בסמוך לחריצים על נתיב הנסיעה מופיעים סימני מריחה לבנים.
בחקירה הנגדית מאשר הבוחן, כי הסימנים הללו, מצביעים על מקום האימפקט זאת על אף, שסימנים דומים ובכלל זה חריץ דומה מופיעים גם על השוליים, לגביהם ציין הבוחן בקלטת (ת/1), כי נוצרו מהמקרר הלבן.

בבית המשפט קשר הבוחן את הסימנים על פני נתיב הנסיעה, אך לחיכוך בין העגלה לכביש ללא קשר למקרר הלבן ושלל את גרסת ההגנה לפיה החריץ והסימנים שנמצאו על השוליים הם המלמדים, כי האימפקט התרחש בשוליים, כ-7 מטרים לפני הופעת הסימנים על נתיב הנסיעה (עמ' 22 שו' 10-11).

בחקירתו בבית המשפט לא זכר הבוחן את טיב החריץ, בשוליים, שגרם המקרר הלבן (עמ' 20 לפרו' שו' 24-26).

עמדה זו של הבוחן, המתעלמת מהופעת החריץ והסימנים הלבנים בשוליים עוד לפני הופעת חריץ וסימנים דומים על נתיב הנסיעה, תמוהה.
העובדה, כי הבוחן "שכח", "לא שם לב" לסימנים הללו ולכן לא תיעד אותם בתמונות ואף לא העבירם מהסקיצה (ת/5) לתרשים (ת/8) מלמדת, כי לא שקל את מקום הופעתם בכובד ראש ולא ערך השוואה בינם לבין הסימנים הנוספים, שנמצאו בהמשך על פני נתיב הנסיעה.

המדובר במחדל חקירה שלא ניתן להתעלם ממנו.
דווקא עמדת מומחה ההגנה לעניין סימנים אלו ומקום הופעתם, כפי שיוסבר בהמשך הגיונית, מתקבלת על הדעת ומתיישבת גם עם יתר הממצאים.

כשבית המשפט שוקל את אי מתן תשומת הלב המספקת של הבוחן לממצאים כה חשובים בזירה מתוך שכחה יש לכך השלכה גם על הערכת אמינות ודיוק נתונים אחרים שקבע לגביהם קיימת מחלוקת בין הצדדים. כך למשל מתקשה בית המשפט להעדיף דווקא את הנתונים שתיעד הבוחן לעניין רוחב המשאית המעורבת, רוחב הטנדר ורוחב העגלה על פני אלו שציין מומחה ההגנה בחוות דעתו (נ/7) ובעדותו בבית המשפט, כפי שפורט בפרק ד' לעיל.

כאשר הבוחן לא מתייחס לסימנים כה חשובים שמופיעים בשוליים, לא בדו"ח הבוחן, לא בתרשים ולא במסקנותיו, וכאשר קימת מחלוקת על דיוק מדידות שערך ובית המשפט שוכנע כי לא הקפיד במהלך תיעוד הממצאים מחמת שכחה או חוסר תשומת לב , נותר לבית המשפט ספק בדבר אמינות המדידות הנ"ל, שבוצעו על ידו.

מעבר לאמור לעיל יש קושי ליישב את עמדת הבוחן העולה מדבריו בקלטת לעניין מיקום הופעת הסימנים והחריץ בשוליים- שם הוא קושר אותם למקרר הלבן, למול עדותו בבית המשפט במהלכה שולל קשר בין המקרר הלבן לסימנים דומים שנמצאו על נתיב הנסיעה וטוען, כי המקרר אינו יכול לגרום נזק כזה. (עמ' 11 לפרו' שו' 18-20).

הבוחן כאמור אישר שהמשאית דחפה את הטנדר, שהם נסעו יחד עד שהעגלה התנתקה. (עמ' 11 שו' 23-24).

הבוחן גם מסר בעדותו, כי המקררים נמצאו פזורים על פני הכביש בין העגלה לטנדר לכיוון צפון (עמ' 12 לפרו' שו' 1-2).

לבית המשפט אין ספק, כי המקררים הועפו לכביש ולשוליים כפי שעולה מהתמונות, עקב פגיעת המשאית בעגלה, כאשר במהלך ההתקדמות היא פוגעת במקררים שנפלו וגורמת לחיכוכם עם הכביש.
אמנם, אין בכך גם כדי לשלול את גרסת הבוחן המשטרתי, כי כשהעגלה נדחפה כלפי הכביש יצרה חריץ ואולם אין הכרח שסימנים אלו מלמדים על מקום האימפקט הראשוני.

יש לזכור כי, העגלה והטנדר הינם שני מחוברים ואינם מקשה אחת.
העגלה והטנדר נדחפו על ידי המשאית צפונה-ישר. דא עקא, בעוד שהטנדר המשיך להידחף ישר. העגלה התנתקה במהלך ההתקדמות תוך כדי שינוי כיוון ביחס לטנדר ולמשאית ולבסוף נעצרה על השוליים, כשהיא בניצב לכביש, חלקה מתחת למעקה הבטיחות והמקררים לצידה (עיין: תמונה 5 לת/9ב' ותמונה 6 לת/9ג').
אף שסביר, כי החריץ בתמונה 4 נוצר על פני נתיב הנסיעה על ידי מסגרת העגלה, כשנדחפה לכוון הכביש כטענת הבוחן, אין הכרח שנוצר מהאימפקט הראשוני.
אי אפשר להתעלם מקיומם של חריץ נוסף וסימנים לבנים קודמים על השוליים.
לכן ולאור האמור לעיל, אי אפשר לשלול את האפשרות הסבירה, כי מועד היוצרות החריץ על הנתיב היה מאוחר לאימפקט, במהלך דחיפת העגלה תוך כדי שינוי זווית התקדמותה ועובר להתנתקות מהטנדר .

נקודה נוספת בעבודת הבוחן הנוגעת למסקנותיו, שפורטו בסעיף 14 לת/4, ראויה להתייחסות.

הבוחן מסיק מהנזקים שאירעו לכלי הרכב על אופן קרות הנזק וכיוון תנועת כלי הרכב החל משלב האימפקט עד למקום עצירתם הסופי.
הבוחן לא מציין בדו"ח (ת/4) מי אחראי לתאונה.
אולם, במהלך חקירתו הנגדית בבית המשפט מאשר הבוחן, כי המליץ להעמיד לדין את נהג המשאית (עמ' 14 לפרו' שו' 16).

הבוחן הסביר, כי הקו שהנחה אותו בהמלצה הוא כי "גם אם עגלה עומדת על נתיב נסיעה, רכב לא צריך לא להתנגש בה". (עמ' 23 לפרו' שו' 18-19).

הבוחן אישר, כי במהירות נסיעת נהג המשאית (88 קמ"ש) הוא נזקק ל- 93 מ' בלבד לעצירה בעוד ששדה הראייה, שהיה פתוח לכולם, היה כ-200 מ' לפנים. [פרו' עמ' 23 שו' 9, עיין גם סעיף 4 לת/4].
הבוחן גם אישר, כי נהג המשאית חייב היה לשמור מרחק מהרכב שלפניו (עמ' 26 לפרו' שו' 16-18).
המסקנה המתבקשת מעדות הבוחן היא, כי נהג המשאית צריך היה ויכול היה להבחין בעגלה ולהימנע מגרימת התאונה.

עוד מאשר הבוחן במהלך חקירתו, כי גם אם לעגלה הייתה חריגה לנתיב הנסיעה כפי שקבע, נותר למשאית מרווח לנסיעה בתחום הנתיב הימני. ואם מוסיפים את רוחב הנתיב השני משמאל ברור, כי מרווח הנסיעה למשאית גדול משמעותית (עמ' 24 לפרו' שו' 18-20).

לאור כל האמור לעיל ובהתחשב במפורט בהמשך לעניין העדויות הנוספות בתיק, סבור בית המשפט כי התביעה שגתה, כשבחרה להעמיד לדין אך את הנאשם.

לא נעלמה מבית המשפט עדותו של רמת"ד יגאל אוחיון (עה/1) אשר הפך את המלצת הבוחן שחקר את התאונה והחליט על העמדת הנאשם לדין במקום נהג המשאית.
עם כל הכבוד, בעת האירוע לעה/1 לא הייתה הכשרה כבוחן.

עה/1 עבר קורס בוחנים רק ב-2007, בעוד התאונה התרחשה בשנת 2006.
לא היה מקום להעדיף דווקא את "מומחיותו" חסרת הניסיון של הרמת"ד על פני זו של הבוחן עת/1 אשר חקר את התאונה והמליץ להעמיד לדין את נהג המשאית בגין אחריות לתאונה.

עדות הנאשם (עה/2)

ביום התאונה מסר הנאשם הודעה, כי בשל החשש שדלת המקפיא שנפתחה תעוף, הוא גלש אט, אט לכיוון השוליים ונעצר (ת/2 שו' 12-13), כאשר העגלה עמדה בצורה ישרה על השוליים וכולה על השול מעבר לקו הצהוב. (ת/2 שו' 22, 27, 28, 29).

בהודעה נוספת שמסר ארבעה ימים לאחר התאונה (ת/14) חזר וציין, כי נעצר על השוליים מימין לקו הצהוב (עמ' 2 שו' 28-29), וכי כל ארבעת הגלגלים של העגלה היו על השול מימין ולא על נתיב הנסיעה (עמ' 2 להודעה שו' 59-61).

ולשאלת החוקר האם ייתכן שהעגלה נשארה על נתיב הנסיעה השיב הנאשם:

"אני נסעתי כברת דרך עד שנעצרתי על השול לכן לא יכול להיות מצב כזה. אני זוכר זאת בוודאות." (עמ' 2 לת/14 שו' 63-65).

על גרסה זו חוזר הנאשם גם בעדותו בבית המשפט.

"נפתחה דלת המקפיא, האטתי מהירות ירדתי לשוליים, ונסעתי במהירות איטית על השוליים, פחדתי שהוא ייתלש…" (עמ' 55 שו' 21-24).

"אני עצרתי בשוליים, האמת שאני התכוונתי לרדת… עוד לא הספקתי לרדת, הוא כבר יצא מהאוטו." (עמ' 56 לפרו' שו' 3-4).

גרסת הנאשם נתמכת בראיות נוספות.
כך למשל, בסקיצה (ת/13), שנערכה על ידי הבוחן על פי הסברו של עד הראייה רמי לוי (עת/2) כל רוחב רכב הנאשם והעגלה מסומנים בתחום השוליים ללא חריגה.

בעדותו בבית המשפט עד הראייה לא זכר את כל פרטי עדותו שמסר לחוקר כ-5 שנים קודם לכן ואף לא שהבוחן צייר סקיצה על פי הנחייתו. עם זאת העד אישר, כי הפרטים שמסר לבוחן בזמן החקירה היו אמת (עמ' 27 לפרו' שו' 6-7, עמ' 28 שו' 22).

באמרתו הראשונה שנמסרה ביום התאונה (נ/1) דיווח עד הראייה כדלקמן:

"המשאית עם הקונטיינר לפתע סטתה שמאלה לנתיב השמאלי. נראה כאילו שהיא עוקפת משהו שעמד בשול הדרך, המשאית שלפני התנגשה עם דופן ימין בטנדר …" (נ/1 שו' 7-10).

לשאלת הבוחן האם ראית את העגלה ואת הולך הרגל? השיב:

"לא, לא. לא ראיתי. ראיתי רכב עומד בצד".

לשאלה הנוספת של החוקר- "אתה יכול להגיד לי במדויק איפה הטנדר עמד בשול, על הנתיב הימני? השיב:

"לא, אני לא יכול להגיד…". (נ/1 שו' 25-29).

מעדותו השנייה של עד הראייה שנמסרה כ-4 חודשים לאחר התאונה עולה כי הוא לא זיהה שמדובר בעגלה רתומה לרכב. העד דיווח כי מיד לאחר שמשאית עם קונטיינר פינתה את הנתיב הימני הבחין "במשהו בצד ימין", "ממש מייד אחרי זה ארעה התאונה".
(נ/2 עמ' 1 שו' 18-21).

סיכומו של דבר, מעדות של עד הראייה והסקיצה (ת/13), ניתן ללמוד, כי הטנדר והעגלה נראו בעומדם בשול כיחידה אחת. לא ניתן להסיק מעדותו באופן וודאי שהעגלה בלטה לנתיב הנסיעה.

עד זה הינו עד ניטרלי, אין לו אינטרס או נגיעה אישית לאירוע והוא עשה רושם מהימן על בית המשפט.

עדות נהג המשאית המעורב (עת/3)

בהודעתו במשטרה (נ/3) שנמסרה כשלושה ימים לאחר התאונה דיווח הנהג המעורב (עת/3), כי הבחין בעגלה עם הטנדר לאחר שהמשאית שלפניו עבר אותה, כשהיא על השוליים וקצת על הנתיב שלו. (נ/3 עמ' 2 שו' 65-66).
לעומת זאת בבית המשפט העיד, כי העגלה בלטה כשלושת רבעים מגודלה לכיוון נתיב הנסיעה שלו. (עמ' 32 לפרו' שו' 12, עמ' 33 לפרו' שו' 12).
לדבריו, גרסה זו מסר גם לחוקר המשטרה.
דא עקא, אין לכך זכר בהודעת (נ/3) וזו עולה לראשונה בבית המשפט 5 שנים לאחר האירוע. לפיכך קובע ביה"מ כי, הגרסה ששלושת רבעים מן העגלה היו על נתיב הנסיעה הינה גרסה כבושה, מוגזמת ומופרכת גם נוכח הנזקים, ועל כן אינו מקבל אותה אפילו, הנתונים שמסר הבוחן על רוחב בטנדר והעגלה היו נכונים.
לבית המשפט אין ספק, כי עת/3 הגזים בעדותו לגבי אופן עמידתה של העגלה במטרה להרחיק עצמו מהאחריות לתאונה.
בית המשפט התקשה ליתן אמון בגרסת נהג המשאית. עדותו עומדת בסתירה לממצאים ולעדותו האובייקטיבית של עד הראייה (עת/2) גם בנקודות נוספות הנוגעות למצב התנועה בנתיב השמאלי ולאופן תגובתו למראה העגלה טרם האימפקט.

כך למשל, נהג המשאית מסר לבוחן בעת עריכת הסקיצה על פי הנחייתו, כי העגלה עמדה באלכסון (ת/12). עובדה זו אינה מתיישבת עם ממצאי הנזק ולא עם תמונת כלי הרכב במצבם הסופי (תמונה 18 לת/9ז'). עדות זו של הנהג המעורב עומדת גם בסתירה לחוות דעת הבוחן המשטרתי אשר קבע כי בעקבות האימפקט, המשאית דחפה את העגלה והטנדר והם נעו ישר בכיוון התקדמות המשאית עד להתנתקות העגלה ועצירתם בהמשך.

גם באשר לאופן נסיעתו של נהג המשאית, השלב בו הבחין ברכב הנאשם, מצב התנועה בנתיב השמאלי ותגובתו, יש סתירות כפי שיובהר להלן:

במשטרה מסר נהג המשאית, כי לפניו נסעה "מסחרית קטנה" (נ/3 עמ' 2 שו' 31).
בהמשך לאחר הערות החוקר תיקן ואישר, כי לפניו נסעה משאית שהיא קטנה מהמשאית שלו ובאשר לנתיב משמאלו ציין כי היו בו "מלא" כלי רכב. (נ/3 שו' 36). לטענתו, כשראה את המשאית שלפניו סוטה שמאלה הוא סטה בעקבותיה, אבל פחות, הואיל ופחד להתנגש עם מכלית משמאל. (נ/3 עמ' 2 שו' 66-67, עמ' 3 שו' 11-12).

בבית המשפט חוזר נהג המשאית על גרסה זו. להערכתו, מרגע שהמשאית שלפניו סטתה, לקח שנייה עד שהבחין בעגלה וסטה שמאלה. (עמ' 32 לפרו' שו' 20-21). עם זאת הוא מסביר, כי לא יכול היה לסטות הרבה, כי הנתיב משמאל היה עמוס. (עמ' 34 לפרו' שו' 10-11, 25).

עדות זו של נהג המשאית, עומדת בסתירה מוחלטת לעדות עד הראייה רמי לוי (עת/2), אשר מסר הן במשטרה והן בבית המשפט, כי המשאית הפוגעת לא סטתה שמאלה אלא נסעה ישר (נ/1 עמ' 2 שו' 10-11) אף שנתיב הנסיעה השמאלי לפניו היה פנוי. (נ/2 עמ' 1 שו' 6).

עד הראייה גם מסר, בהודעתו במשטרה, כי המשאית הפוגעת, יכלה הייתה לעבור לנתיב השמאלי היות והוא היה פנוי "גם אם הייתה עושה זאת, היא לא הייתה מפריעה לנסיעתי" (נ/2 שו' 8-10).

מכאן, בית המשפט מעדיף את עדותו של עד הראייה גם בנקודה זו וקובע, כי הנתיב השמאלי לא היה עמוס וכי שגה נהג המשאית כשלא סטה לנתיב השמאלי כדי להימנע מפגיעה בעגלה.

תהייה נוספת עולה מעדותו של נהג המשאית באשר לסדר הפעולות והאירועים עליהם דיווח בהודעה ובבית המשפט.

בהודעתו במשטרה מסר, כי סטה קלות שמאלה לכיוון המשאית שעוקפת, הופתע מהעגלה, ניסה לתמרן בינה לבין המשאית משמאל, פגע בעגלה ובלם. (נ/3 שו' 10-12).

בהמשך מוסר סדר פעולות הפוך לפיו קודם באה בלימה וכתוצאה ממנה תמרן ימינה ושמאלה ואז פגע בצד ימין קדמי של הרכב, כשהוא נע במהירות 80 קמ"ש (נ/3 שו' 14).

מאמרתו של נהג המשאית למדים, כי לראשונה הבחין בעגלה, כשהסיט ראשו משמאל לימין, לאחר שהיה ממוקד בתנועת מכלית בנתיב השמאלי שלדבריו הייתה על קו הנתיב עם חדירה לנתיבו ורק לאחר שהמשאית שנעה לפניו חלפה על פני העגלה זו האחרונה נתגלתה לעיניו. (נ/3 עמ' 2 שו' 41-42, 45-46, 65-66).

בעדותו בבית המשפט חוזר נהג המשאית על הגרסה, כי סטה שמאלה בעקבות סטייתה של המשאית שלפניו ותוך כדי בלימה הבחין בעגלה (עמ' 35 שו' 6-10).

לאחר שבחנתי את עדות נהג המשאית (עת/3) למול עדות עד הראייה (עת/2) כמו גם הממצאים שתועדו בזירה, בית המשפט מעדיף את עדות עד הראייה הן לעניין אופן עמידת רכב הנאשם ישר בשוליים כפי שעולה מהשרטוט שנערך בהנחייתו (ת/13) ומתמונת מצב כלי הרכב בשלב עצירתם הסופי (תמונה 18 לת/9) הן לעניין מצב התנועה והן לעניין העדר העומס בנתיב השמאלי.

עדות מומחה ההגנה (עה/3)

מומחה ההגנה נצר יעקב אשר ערך את חוות הדעת נ/7 סבור, כי הבוחן טועה במסקנתו לגבי מקום האימפקט.

מומחה ההגנה גורס, כי מקום האימפקט קדם כ-7.88 מ' למקום הימצא החריץ והסימנים על השוליים. מסקנתו זו הינה תולדת שחזור לאחור שעשה בהתחשב במהירות נסיעתו של נהג המשאית הפוגע (88 קמ"ש) (עמ' 64 לפרו' שו' 7-12).
לדעת מומחה ההגנה האימפקט החל על השול ולא על נתיב הנסיעה. (עמ' 64 לפרו' שו' 13-15).

מומחה ההגנה הסביר, כי עקב האימפקט המקררים נזרקו בכיוון נסיעת המשאית הן צפונה לישר והן לצד ימין והחלו להישחק. כיוון שהמשאית המשיכה בנסיעה יחד עם העגלה והטנדר היא עלתה תוך כדי התקדמות על המקררים ושחקה אותם, דבר שגרם להיפרדות חומר לבן ויצירת הסימנים על פני השוליים והכביש זאת בנוסף לחריצים שנוצרו כתוצאה מן המקרר. (עמ' 61 לפרו' שו' 11, 14, 19-22).

מומחה ההגנה ציין בחוות דעתו, כי הבוחן המשטרתי שגה כשלא לקח את זמן נפילת החלק שגרם לשחיקה בכביש בחשבון (עמ' 11 לנ/7 סעיף1).
המומחה גורס, כי הסימן הלבן בכביש ובשוליים מלמדים על "מקום נפילת המקרר הלבן" ולא על מקום האימפקט. (עמ' 11 לנ/7).
המומחה מפנה תשומת הלב לכך שהמקרר נמצא רחוק יותר מסוף החריץ. (עמ' 62 שו' 13-14).

מומחה ההגנה משוכנע, כי המקרר יצר את החריץ. מומחה ההגנה הסביר בחקירתו הנגדית, כי מרגע המגע התחיל תהליך בעקבותיו נוצר החריץ אך לא מיידית כיוון שלמקרר לקח זמן ליפול והוא לא היה במגע תמידי עם הכביש. התוצאה איפוא, כי החריץ נוצר רק כעבור כ-7.8 מ'. (עמ' 65 לפרו' שו' 9-21).

מסקנת המומחה, כי האימפקט התרחש בסמוך לנקודה 4 בתרשים הבוחן (ת/8) (עיין פרו' עמ' 65 שו' 24-25 ועמ' 66 שו' 10-13, עיין גם: נ/7 עמ' 9 סע' 16 וסע' 18).

מומחה ההגנה גם סבור, כי הנאשם עמד עם הטנדר והעגלה בתחום השוליים ללא חדירה לכביש ואילו המשאית היא שחדרה לשוליים, פגעה בעגלה ויצרה את התשתית לתאונה. (נ/7 עמ' 11 סע' 4).

המומחה תומך מסקנתו גם על מקום עצירתם הסופי של כלי הרכב (תמונה 17 לת/9ו' ותמונה 18 לת/9ז'), כאשר הטנדר צמוד למעקה הבטיחות והמשאית הצמודה אל הטנדר ונמצאת בתחום השוליים הימניים, זאת לאחר ששני כלי הרכב התקדמו ישר כשהם צמודים זה לזה.

עוד מסיק מומחה ההגנה, כי בהתחשב במהירות נסיעתו של נהג המשאית הפוגע, הוא יכול היה להבחין בעגלה ובטנדר עומדים בשוליים לפחות ממרחק של 171 מ'. ( נ/7 עמ' 10 סע' 5).

לאחר שבית המשפט בחן בקפידה את העדויות, הממצאים, התמונות והקלטת, ושקל בזהירות את הראיות שבפניו אין בידו להעדיף את גרסת התביעה דווקא על פני גרסת ההגנה הן לעניין מקום עמידתו המדויק של רכב הנאשם והעגלה והן לעניין נקודת האימפקט.

הגם שקיימת אפשרות שהעגלה התחככה בכביש ויצרה חריץ כמתואר על ידי הבוחן המשטרתי, אזי נוכח תמונה 33 לת/9יג', רואים, כי אין מגע רציף.
באשר לתמונה מס' 32 לת/9יב', אליה הפנתה התביעה ניכר, כי זו צולמה מזווית שנועדה לשקף את הנזק לחלק העליון של העגלה ולא לשקף בהכרח את המרווח בין העגלה לכביש.

גרסת ההגנה סבירה ונתמכת בראיות שנאספו על ידי התביעה. תמונה 6 לת/9ג', תמונה 13 לת/9ח' וסרט הוידיאו ת/1 מלמדים על סימנים לבנים נוספים וחריץ שמקורו באחד המקררים הלבנים, שנמצא על השוליים. הסימנים דומים לאלו שהבוחן המשטרתי מצא על פני הכביש, תיעד והתייחס אליהם בחוות דעתו.

הבוחן המשטרתי התרשל כשלא התייחס לסימנים בשוליים בדו"ח הבוחן ולא טרח גם לצלם אותם.
אם היה עושה כן, יכול היה להשוות בין הסימנים בשוליים לאלו שעל פני הכביש וללמוד אם מקורם באותו חלק אם לאו.

תמוה, כיצד הבוחן (עת/1) שלל בבית המשפט אפשרות שמקרר ייצור חריץ בכביש, בעוד שהוא בעצמו הצביע בקלטת על היווצרות חריץ מהמקרר בשוליים.

יש לזכור כי בזמן האימפקט המשאית הייתה במהירות של כ- 88 קמ"ש בעוד העגלה היתה במהירות 0.
גרסת ההגנה לפיה לצורך קביעת מקום האימפקט היה על הבוחן לקחת בחשבון את זמן המעוף של המקררים לכביש, וכי החריץ וסימני החיכוך בשוליים, שקדמו למקום היווצרות החריץ וסימני החיכוך על נתיב הנסיעה, הם המשקפים את מקום האימפקט הראשוני, מתיישבת עם הממצאים, ההיגיון וכללי הפיזיקה.

נתוני הכביש, רוחב השוליים, רובד כלי הרכב, רוחב הנתיבים, ממצאי הנזק, מקום עמידתם הסופי של כלי הרכב (תמונה 18 לת/9ז'), ותיאור תנועת כלי הרכב בקו ישר עד לעצירה גם על פי הבוחן המשטרתי, מתיישבים עם גרסת ההגנה שהטנדר והעגלה היו בעצירה בתחום השוליים ולא בחריגה מהקו הצהוב.

ואולם גם אם הייתה חריגה של העגלה ב-0.6 מ' לנתיב הנסיעה הימני, נותר למשאית מעבר ברוחב 3.2 מ' בנתיב הימני אפילו נאמץ את קביעת הבוחן המשטרתי שרוחב המשאית 2.8 מ' ולא 2.55 כעמדת מומחה ההגנה.
הבוחן המשטרתי אישר בחקירה הנגדית, כי למשאית נותרו 70 ס"מ מכל צד בנתיב ימין. (זאת מבלי לקחת בחשבון את רוחב כל הנתיב השמאלי (3.7 מ') שעמד לרשותו בנוסף).
הבוחן גם אישר כי אף אם העגלה חרגה 0.8 מ' מהשול הימני גם אז נותר למשאית 6.8 מ' אם לוקחים בחשבון גם את הנתיב השמאלי (עמ' 24 לפרו' שו' 18-20).

סופו של דבר לא ניתן להתעלם מכך שגם הבוחן המשטרתי (עת/1) סבר תחילה, כי נהג לא אמור לפגוע ברכב אפילו עומד על נתיב נסיעה ולכן הסיק, כי האשמה רובצת על נהג המשאית. ( עמ' 23 – 22 לפרו').

האם נפל דופי באופן נהיגתו של הנאשם כשלא קשר היטב את המטען ושבחר לעמוד בשוליים במקום התאונה?

בהודעותיו במשטרה העיד הנאשם, כי המקררים היו מונחים על העגלה, צמודים לדפנות העגלה באופן שלה היה להם לאן לזוז ולכן לא ראה סיבה לקשור אותם. (ת/3 שו' 11-15, ת/14, עמ' 3 שו' 13-14).

הנאשם חזר על גרסה זו בעדותו בבית המשפט (עמ' 55 שו' 7-9).

הוראות תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה קובעות כדלקמן:

"(א) לא יוביל אדם מטען ברכב או עליו… אלא אם כן מבנה הרכב על כל חלקיו
ואביזריו, מתאים להובלת המטען בבטיחות וכאשר-
1)…
2)…
3)…
4) המטען, מכסהו ומכסה הרכב, מחוזקים היטב באופן שלא ישמטו ולא
יתעופפו עקב הנסיעה או מחמת הרוח".

הנאשם הפר הוראת תקנה הנ"ל שנועדה להבטיח את הנסיעה והמשתמשים בדרך.

המבחן לטיב חיזוקו של המטען, אינו חייב להתבצע בזמן השמטות המטען בפועל. המבחן הוא, האם המטען מחוזק, אם לאו, ולא אם נשמט בפועל במהלך נסיעה. (עיין: ת- 010173/02 מ"י נ' אטל אורן, הש' ר. בן יששכר-שורץ, 27.1.04).

עדותו של הנאשם, כי עצר בשוליים על מנת לקשור את הדלת מחמת החשש שמא הדלת שנפתחה תיתלש, תעוף לכביש¬¬¬ ותגרום אסון מוכיחה בעליל, כי נוצר סיכון מאי קשירת המקררים מלכתחילה ועל כן ומאחר ועסקינן בעבירת קפידה אין ספק, כי הוראת התקנה הנ"ל הופרה.

המחוקק קבע בצד העבירה על תקנה 85 עונש של קנס כקבוע בצו התעבורה (עבירות קנס)
תשס"ב- 2002.
ואולם, מחוקק המשנה גם קבע סייג לפיו אם כתוצאה מהעבירה או בקשר עימה נגרמה תאונת דרכים בה נפגע אדם לא יחול הצו (סעיף 2 לצו).

בית המשפט קובע, כי התאונה לא נגרמה כתוצאה מאי קשירת הדלת, אלא בשל פגיעת המשאית בעגלה ובטנדר בעודם עומדים בשוליים למרות שדה הראייה שהיה לנהג המשאית. נהג המשאית היה צריך לנהוג בזהירות מרבית בכביש וחובת הזהירות שלו חלה גם כלפי נהגים ו/או משתמשים אחרים בדרך אפילו רשלנים הם.
אף על פי כן הואיל והתאונה אירעה בקשר עם העבירה של אי קשירת המטען בענייננו חל הסייג ולא יחול הצו .

האם הנאשם התרשל כשאיפשר למנוח לצאת מן הטנדר על מנת לעלות על העגלה, במקומו?

ב"כ התביעה טענה, כי היה על הנאשם לרדת בעצמו ולא לאפשר למנוח לצאת לכיוון העגלה (עמ' 56 לפרו').
הסברו של הנאשם שהוא כנהג לא הספיק לרדת שעה שהמנוח שישב לצידו הספיק לצאת ולעלות על העגלה מתקבל על הדעת.
בית המשפט לא התרשם, שהנאשם בחר לסכן את חיי המנוח תחת סיכון חייו שלו.

הנאשם העיד כדלקמן:

"לא חשבתי בכלל שהוא יצא, חשבתי שאני אצא". (עמ' 56 לפרו' שו' 22).

עדות הנאשם, כי התכוון לרדת (עמ' 56 לפרו' שו' 3) אולם בעודו מוריד את החגורה הספיק המנוח לרדת מהאוטו מהדלת הפונה לשוליים (עמ' 56 לפרו' שו' 3-5) ועלה על העגלה (עמ' 56 לפרו' שו' 17), הייתה כנה ואמינה.

לא הוכח שהנאשם התרשל בשל כך שהמנוח הקדים אותו והספיק לצאת מן הטנדר ולעלות על העגלה במטרה לקשור את דלת המקרר, שנפתחה.

האם הנאשם התרשל, כשנעמד עם הטנדר והעגלה במקום בו התרחשה התאונה?

התביעה סברה, כי אף שהנאשם שמע רעש היה עליו להמשיך לנסוע ולעצור במקום אחר צפונה מהמקום בו עצר.
ב"כ התביעה גורסת, כי אם כך היה פועל הנאשם לא הייתה מתרחשת התאונה.
עמדת הבוחן המשטרתי (עמ' 24 לפרו' שו' 22) לעניין זה וגם עמדת בית המשפט היא, כי
המדובר בחוכמה לאחר מעשה.

למעשה טענת ב"כ התביעה, כי הנאשם יכול היה להמשיך בנסיעה צפונה על אף שהדלת התנדנדה ברעש מלמדת, כי אין קשר סיבתי בין העדר הקשירה לקרות התאונה.

הנאשם פעל כנהג מן היישוב, כשנעצר בשוליים לאחר ששמע רעש והבחין כי דלת אחד המקררים מתנדנדת. הנאשם חשב לתומו, כי זה הדבר הנכון לעשות על מנת שהמשך הנסיעה יהיה בטוח יותר למשתמשים בדרך.
לצורך כך האט הנאשם את מהירות נסיעתו, הפעיל את האיתות (ת/14 עמ' 2 שו' 71), ירד לשוליים, נסע עליהם כברת דרך תוך שמירת קשר עין עם העגלה באמצעות המראה, עד לעצירה מוחלטת (ת/14 עמ' 2 שו' 25-26, עיין גם: עמ' 55 לפרו' שו' 21-22).

השוליים הינם שולי בטחון אשר נועדו לאפשר לנהג הנקלע למצוקה כלשהי לטפל בכשל אנושי ו/או כשל מכני.

גם אם רכב עומד בשולי כביש ללא הצדקה ואף בניגוד להוראת תקנה 69 לתקנות התעבורה, אין בכך כדי להפחית מאחריות נהג הנע על נתיב הנסיעה, לא שם לב אליו מבעוד מועד למרות שדה הראייה שיש לו המאשפר זאת ופוגע ברכב העומד, כדוגמת נהג המשאית בענייננו.

נהג חייב להיות ערני גם לנעשה בצידי הדרך. פגיעה ברכב שעומד בשוליים בשל אי שימת לב אליו מבעוד מועד מהוה רשלנות אפילו אם בדיעבד מתברר, כי עמד שם שלא מתוך כורח [עיין והשווה:רע"פ 2603-07 אסדי זידאן נ' מדינת ישראל, כב' הש' א.א. לוי (7.3.07)].

היקף חובת הזהירות המוטלת על נהגים אינו מצומצם אך כלפי נהגים או משתמשים זהירים בדרך. על נהג מן היישוב להיות מודע למכשולים בדרך, תנאי הדרך ומגבלותיה.
נהג אינו פטור מחובת זהירות כלפי משתמשים בדרך בין אם המדובר ברכב עומד בשוליים אפילו עמידתו חורגת לכוון נתיב הנסיעה כ- 0.6 מ' , בין אם המדובר ברכב דו גלגלי הנע על הנתיב הימני במרחק של כ 0.6 מ' מהשוליים או אפילו המדובר ברוכב אופניים שרוכב בשולי הנתיב הימני. (עיין והשווה: ע"פ 4732-02 ענת סורפין (לביא) נ' מדינת ישראל 25.11.02).

על נהג מן היישוב לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה באדם, בעל חיים ו/או ברכב המצויים בדרכו. נהג מן הישוב צריך לצפות גם רשלנות מצד משתמשים אחרים בדרך.
נהג מן היישוב חייב לנהוג במהירות המתאימה לתנאי הדרך, בשים לב לשדה הראייה שבכיוון נסיעתו.
אין המדובר אך בחובת זהירות כללית אלא בחובה ספציפית שהמחוקק קבע בתקנה 51 לתקנות התעבורה כדי להעלות את רמת הזהירות.
[עיין למשל רע"פ 6338-99 ראובן בוחניק נ' מדינת ישראל, כב' הנשיא דאז הש' א. ברק [פורסם בנבו] (25.10.99)].

על נהג מן הישוב גם לשמור מרחק בטחון מרכב שנוסע לפניו, מרחק שיאפשר לו לעצור בבטחה אם יידרש לכך עקב כשל בכביש גם אם המדובר בכביש בינעירוני.
[עיין: ע"פ (ת"א) 70082-03 יעקב פארין נ' מדינת ישראל, [פורסם בנבו], רע"פ 4261-04 יעקב פארין נ' מדינת ישראל כב' הנשיאה הש' בייניש, א. ריבלין. ס' גובראן [פורסם בנבו] (6.12.04)].

כלל הדרך מחייב אדם לנהוג את רכבו באופן שבעת הצורך יוכל תמיד לבצע עצירה נוחה ובטוחה בתוך טווח הראיה שלו. (עיין: ע"פ 174/71 אברהם בן ברוך נ' מ"י, [פורסם בנבו] הרכב הש': אגרנט, ברנזון, עציוני, 28.7.71).

לאור כל האמור לעיל בית המשפט סבור, כי התאונה ארעה בשל אופן נהיגתו הרשלני של נהג המשאית שלא הבחין בטנדר ובעגלה עומדים בשוליים מבעוד מועד, אף שניתן היה לעשות כן בהתחשב בשדה הראייה שעמד לרשותו.

אם נהג המשאית היה נוסע במהירות המתאימה לתנאי הדרך, ובמרחק המבטיח בלימה שתאפשר תגובה זהירה יותר ללא פגיעה בעגלה, שנתגלתה לעיניו בשוליים, כי אז התאונה הייתה נמנעת, אפילו הייתה חריגה של העגלה – 60 ס"מ לכיוון נתיב הנסיעה, עובדה שלא הוכחה מעל לכל ספק סביר.

לאור האמור לעיל, הגיע בית המשפט למסקנה, כי הקשר הסיבתי המשפטי בין אופן נהיגתו של הנאשם לתוצאות התאונה נותק בשל התנהגותו הרשלנית של נהג המשאית, אשר אחראי בלעדית לתוצאות התאונה.

סוף דבר

א. הנאשם מזוכה מעבירה שיוחסה לו בכתב האישום ולו מחמת הספק.
ב. הנאשם מורשע בעבירה של נהיגה בחוסר זהירות בניגוד לתקנה 21(ג) שהתבטאה בהפרת תקנה 85 (א)(4) לתקנות התעבורה, ללא קשר עם תוצאת התאונה.

אמנם בכתב האישום לנאשם לא יוחסו הוראות החיקוק בהן מורשע, ואולם עובדות כתב אישום חייבו את הנאשם להתגונן מפני אישומים אלה וסעיף 184 להוראות חוק סדר הדין הפלילי מסמיך את בית המשפט להרשיע נאשם על פי עובדות, שהוכחו בפניו כ"עבירה אחרת" מזו שהואשם בה מקום בו הייתה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן, כך נעשה בענייננו.

זכות ערעור כחוק

ניתנה והודעה היום י"ח כסלו תשע"ב, 14/12/2011 במעמד הנוכחים.

רבקה בן יששכר שורץ, שופטת

החלטה

הדיון נדחה לטיעונים לעונש ליום 19.12.11 שעה 10:00.
המזכירות תודיע בדחיפות לב"כ הפרקליטות אשר נאלצה לצאת מן האולם טרם מתן ההחלטה על מועד הדיון.
הנאשם חייב להתייצב.

ניתנה והודעה היום י"ח כסלו תשע"ב, 14/12/2011 במעמד הנוכחים.

רבקה בן יששכר שורץ, שופטת

נוסח מסמך זה כפוף לשינויי ניסוח ועריכה

הצלחות
  • מחיקת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות עם כמות של 455 מק"ג אלכוהול
    כתב אישום בתיק זה הוגש לבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה. משרדנו קיבל את הייצוג בתיק זה כבר בהליך השימוע לגבי הפסילה המנהלית בבית דגן ולאחר בחינת התיק הצליח משרדנו למנוע את הפסילה המנהלית וכן את איסור השימוש ברכב. לאחר...
    נהיגה בשכרות
  • מחיקת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות עם כמות של 315 מק"ג אלכוהול
    משרד עורכי דין בוכובזה את סיילס ייצג את הנאשמת בתיק זה כבר בהליך השימוע לצורך הפסילה המנהלית בתחנת המשטרה בתל אביב ושם הצליחו עורכי הדין למנוע את הפסילה המנהלית וכן את איסור השימוש ברכב. בתיק זה היו מספר דיונים בבית...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה בשכרות בכמות של 410 מק"ג עם פסילה של 60 יום בלבד
    בתיק זה מדד מכשיר הינשוף כמות של 410 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ועל כן הוגש כתב אישום על נהיגה בשכרות. התיק הסתיים עם פסילה של 60 יום בלבד!!!! מספר התיק: תת"ע 3717-01-13 מדינת ישראל נגד עמרם דריי בבית המשפט...
    נהיגה בשכרות
  • תיק שכרות עם כמות של 420 מק"ג הסתיים עם פסילה בת 3 חודשים בלבד וסיווג רישיון כך שהנאשם יוכל לנהוג על מלגזה בתקופת הפסילה
    בתיק זה מדד מכשיר הינשוף (מכשיר הדרגר) כמות של 420 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ועל כן הוגש כתב אישום על נהיגה בשכרות. לאחר בחינת חומר הראיות התגלו פגמים ראייתיים אשר הובילו לסיום התיק בתיקון כתב האישום לנהיגה תחת...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה במהירות של 156 קמ"ש על ידי נהגת חדשה ללא פסילה כלל!
    הנאשמת פנתה אל משרדנו מיד לאחר העבירה וטרם השימוע אשר התקיים באגף התנועה שבבית דגן ועקב כך היא הצליחה להימנע מפסילת מנהלית של רישיונה למשך 30 יום וזאת באמצעות עבודת עורכי הדין במשרד ועל אף היות הנאשמת נהגת חדשה ובעלת...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה בשכרות בכמות של 365 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף הסתיים עם פסילה של 3 חודשים
    בתיק זה נמדדה הנאשמת על ידי מכשיר הינשוף כשהיא נוהגת עם כמות של 365 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף וכתוצאה מכך הוגש כנגדה כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בתל אביב. לאחר ניהול התיק הצליח משרדנו לסיים את ההליכים עם פסילה...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה במהירות של 150 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת הוא 90 קמ"ש ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הממל"ז (לייזר), כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות של 150 קמ"ש (60 קמ"ש מעל למותר) התיק הסתיים בהסדר טיעון לפיו רישיונו של הנאשם לא...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • תיק של נהג חדש אשר נהג במהירות של 146 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הדבורה, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות 146 קמ"ש (56 קמ"ש מעל למותר) וכל זאת בהיותו נהג חדש. הסתיים התיק, לאחר סיום תקופת היותו של...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • קיצור פסילה מנהלית בעבירת מהירות של 145 קמ"ש + סיווג הפסילה
    בתיק זה נתפס הנאשם כשהוא נוהג במהירות של 145 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש אי לכך נפסל רישיונו מנהלית על ידי קצין משטרה ל-30 יום, משרדנו הצליח לקצר את הפסילה המנהלית בחצי ובנוסף לסווג את הפסילה כך שיוכל...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • ביטול פסילה בת 3 חודשים עקב צבירת נקודות משרד הרישוי
    בתיק זה קיבל הלקוח הודעה ממשרד הרישוי על כך שעקב צבירת נקודות הוא נפסל למשך 3 חודשים מלהחזיק ברישיון נהיגה. לאחר בחינת החומר בתיק ניכר היה שאין מקום להשית פסילה במקרה זה ועל כן פעל משרדנו אל מול משרד הרישוי לצורך...
    משרד הרישוי - המרב"ד
  • מהירות של 117 קמ"ש בכביש של 70 קמ"ש ללא פסילה בפועל כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 70 קמ"ש במהירות 117 קמ"ש (47 קמ"ש מעל למותר!) וכל זאת בהיותו נהג חדש. התיק הסתיים ללא פסילה בפועל!! תת"ע 7016-06-11 מדינת ישראל נגד...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה במהירות של 124 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 80 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין-עירוני בו המהירות המותרת היא 80 קמ"ש במהירות 124 קמ"ש (44 קמ"ש מעל למותר!). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל! תת"ע 1881-01-13 מדינת ישראל נגד אריה דקורדובי בבית...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה במהירות של 132 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח בין-עירוני בו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש במהירות 132 קמ"ש (42 קמ"ש מעל למותר!). רישיונו של הנאשם נפסל על ידי קצין משטרה ל- 30 יום ועל כן הוגשה בקשה לביטול פסילה...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה במהירות של 112 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש הסתיים עם 15 יום פסילה בלבד
    בתיק זה הנאשם נמדד, על ידי מכשיר הדבורה, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש במהירות של 112 קמ"ש (62 קמ"ש מעל למותר פי 2 ויותר מהמהירות המותרת), התיק הסתיים בהסדר לפיו רישיון הנהיגה...
    נהיגה במהירות מופרזת
  • נהיגה במהירות של 81 קמ"ש בכביש בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה נתפס הנאשם, על ידי מצלמת מהירות, כאשר הוא נוהג במהירות מופרזת בשטח עירוני בו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש במהירות 81 קמ"ש (31 קמ"ש מעל למותר!). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל!
    נהיגה במהירות מופרזת
  • החזרת רישיון לאחר שהמכון הרפואי החליט שלא לאשר הוצאת רישיון נהיגה כלל
    ערעור על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לוועדת ערר שבתל השומר העורר הגיע למשרדנו לאחר שהמוסד הרפואי לבטיחות בדרכים פסל אותו מלהחזיק בכל סוגי הרישיונות וזאת לאור דיווח של בית המשפט על כך שהעורר נשפט והורשע בעבירה של...
    משרד הרישוי - המרב"ד
  • תיק תאונת דרכים בו פגעה הנאשמת ברוכב אופנוע וגרמה לו ולנוסעת שהייתה עמו חבלות של ממש הסתיים עם פסילה של 60 יום בלבד
    בתיק זה הוגש כתב אישום נגד נהגת אשר הואשמה בגרימת תאונת דרכים שבה נחבל אדם חבלות של ממש (עבירה שלצידה פסילת מינימום של 3 חודשים), במהלך ניהול ההוכחות הסכים בית המשפט לחרוג מפסילת המינימום של 3 חודשים וקבע כי הייתה...
    תאונות דרכים
  • נהג בזמן פסילה בפעם השנייה ונפסל לתקופה של 11 חודשים בלבד וזאת לאחר שהיה עצור
    בתיק זה הנהג הואשם בנהיגה בזמן פסילה בפעם השנייה!! הנאשם פנה למשרדנו בהיותו במעצר ימים (מעצר טרם הגשת כתב האישום), בדיון בו נתבקש להאריך את מעצרו של הנאשם גובש הסדר אשר לפיו הנאשם ישוחרר לביתו ללא כל תנאי באופן...
    נהיגה בפסילה
  • תיק שבו יש פסילת מינימום של 3 חודשים הסתיים ללא פסילה כלל
    בתיק זה הנהג הואשם בעבירה של הסעת נוסעים בתשלום מעל המותר (יצוין כי הנוסעים היו שב"חים). לעבירה זו מתלווה פסילת מינימום של 3 חודשים, אך לאחר בחינת התיק ע"י עורכי הדין ירון בוכובזה ואליאס סיילס הוא הסתיים ללא פסילה...
    נהיגה בקלות ראש
  • נהג אשר לא ציית לתמרור 302 ולא נתן זכות קדימה לרכב אחר בכניסתו לצומת לא נפסל כלל ואף נמחקו הנדודות הנלוות לעבירה
    בתיק זה הנהג הוזמן לדין והואשם באי ציות לתמרור 302 (כניסה לצומת ללא נתינת זכות קדימה לרכב המתקרב אל הצומת). תיק זה הסתיים ללא פסילה בפועל ואף מחיקת הנקודות הנלוות לעבירה!
    אי ציות לתמרור
  • קיצור פסילה מנהלית בעבירה של אי מתן זכות קדימה
    בתיק זה הנהג אשר נהג במונית הואשם כי לא נתן זכות קדימה לרכב משטרה וגרם לו לבלום בלימת פתע! רישיונו של הנאשם נפסל על ידי קצין משטרה ל- 30 יום ועל כן הוגשה בקשה לביטול פסילה מנהלית, בדיון בבקשה הסתיים התיק עם קיצור...
    אי ציות לתמרור
  • מחיקת נקודות בדו"ח על נסיעה ברמזור אדום
    בתיק זה הוגשה בקשה להישפט על עבירה של נסיעה באור אדום אותו קיבל הנהג. הנהג הגיע לבדו לדיון הראשון בו התביעה לא הייתה מוכנה כלל לשנות את סעיף העבירה לסעיף עבירה אשר לה לא נלווים נקודות משרד הרישוי ועל כן הנהג כפר בתיק...
    מעבר באור אדום
  • נהיגה בשכרות בכמות של 625 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 625 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות גבוהה מאוד, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים עם פסילה על תנאי בלבד, ללא...
    נהיגה בשכרות
  • נמחקו הנקודות בדו"ח טלפון
    בתיק זה הוגשה בקשה להישפט על דו"ח טלפון אותו קיבל הנהג. הנאשם בתיק זה היה נהג משאית אשר לו עבר עשיר בעבירות תנועה והוא היה על סף פסילה במשרד הרישוי (36 נקודות) התיק הסתיים עם מחיקת הנקודות הנלוות לדו"ח מה שמנע את...
    שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה
  • פסק דין 8740-05-15 לירן דניאל בקשה לביטול הפסילה
    הלקוח הנ״ל נפסל מנהלית לתקופה של 30 יום וזאת בגין עבירת מהירות חריגה, לאחר פניית הלקוח אל משרדנו נשלח לבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה בקשה לביטול הפסילה
    נהיגה במהירות מופרזת
  • תיק תאונת דרכים עונש מזערי
    לקוח זה יוצג ע״י משרדנו בתיק תאונת דרכים, כאשר נפגעה הולכת רגל במעבר חצייה, במהלך המשפט בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, עמדת המדינה הייתה פסילת רישיון נהיגה שלא תפחת מ-6 חודשים, אך לאחר ניהול המשפט הסתיים התיק בפסילה...
    תאונות דרכים
  • נהיגה בשכרות בכמות של 190 מק"ג אלכוהול (נהג חדש) הסתיים עם פסילה של 45 ימים בלבד וללא מגבלות משרד הרישוי!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 190 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף לנהג הנמנה חדש לגביו נקבע כמות אסורה של 50 מק"ג בחוק. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות של כמעט פי 4 מהמותר, אך לאחר...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה בשכרות בפעם השנייה בכמות של 419 מק"ג אלכוהול הסתיים עם 60 ימי פסילה בלבד!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בפעם השנייה בכמות של 419 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות גבוהה מאוד וזאת בפעם השנייה תוך 3 שנים, אך לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו...
    נהיגה בשכרות
  • גרימת תאונת דרכים + נהיגה בשכרות בכמות של 605 מק"ג אלכוהול הסתיים בפסילה של 6 חודשים בלבד!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין גרימת תאונת דרכים עם חבלות קשות תוך כדי נהיגה בשכרות בכמות גבוהה של 605 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. למרות שתאונת הדרכים גרמה לחבלות קשות ולמרות הכמות הגבוהה שנמדדה הסתיים התיק...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה בשכרות בכמות של 300 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 300 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף ונמצא כי הוא נהג בשכרות על פי בדיקה זו. לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים ללא פסילה...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה בשכרות בכמות של 295 מק"ג אלכוהול הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 295 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף ונמצא כי הוא נהג בשכרות על פי בדיקה זו. לאחר ניהול התיק על ידי משרדנו התיק הסתיים ללא פסילה...
    נהיגה בשכרות
  • נהיגה בשכרות בכמות של 275 מק"ג אלכוהול (נהג חדש) הסתיים ללא פסילה בפועל כלל!
    בתיק זה הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בכמות של 275 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף לנהג הנמנה על אוכלוסייה מיוחדת לגביו נקבע כמות אסורה של 50 מק"ג בחוק. הלקוח נמדד באמצעות מכשיר הינשוף עם כמות של פי 5.5...
    נהיגה בשכרות
הצלחות בנושא
מידע שימושי

דרכי התקשרות

  • סניף אשדוד:
  • טלפון:
  • רחוב האורגים 35, משרד 611, קומה 6
  • סניף תל אביב:
  • טלפון:
  • רחוב מיקוניס 3 משרד:1 קומה:2
  • אימייל:
    law@les.co.il

עקוב אחרינו ברשתות החברתיות